Łukasz Ogórek

Życzenia (mam nadzieję, że to możliwe)

Udostępnij:
Datowanie: 2016
Technika: maszynopisanie
Materiały: pamięć flash (pendrive USB), plik cyfrowy
Sposób nabycia:zakup (dotacja MKiDN)
Data nabycia: 18.06.2020
Numer inwentarzowy: MS/SN/RYS/2263

Opis dzieła

Praca Życzenia (mam nadzieję, że to możliwe) składa się z dwóch elementów rozłożonych w czasie. Pierwszym z nich jest zaproszenie widzów (potencjalnych uczestników) do udziału w spotkaniu w określonym czasie i miejscu - w jednej z jego przestrzeni widzowie mogli swobodnie rozmawiać w ramach sytuacji towarzyskiej, w drugiej znajdował się artysta z kamerą, a widzowie wchodząc pojedynczo stawali się uczestnikami perfomansu.

Artysta zadawał im z pozoru proste pytanie: „Co chciałbyś/chciałabyś zastać w tym miejscu za tydzień?”. Sam wyznaczył sobie zadanie spełnienia tych życzeń w kolejnej odsłonie pracy mającej miejsce za tydzień. Życzenia mogły być realizowane w dowolnej postaci, przybierały więc formę np. fotografii, obiektu, video, mikroperformansu, instrukcji, itp.  

Jednak kluczowym elementem projektu było spotkanie - zarówno z artystą (również sam na sam, po tygodniu w ciemnej przestrzeni), jak i w ramach sytuacji towarzyskiej. Łukasz Ogórek wskazuje właśnie na ten społeczny wymiar sztuki i wernisaż czy wydarzenie jako okazję do międzyludzkich kontaktów i tworzenia relacji. Otwiera też przestrzeń utopijnego wymiaru sztuki, wskazując na jej potencjał do bycia przestrzenią dla (kolektywnej) wyobraźni, w której spotkanie, proces, relacja i doświadczanie są cenione bardziej niż produkt. Zadaniem artysty jest stworzenie ram dla danej sytuacji i pretekstu do spotkania i rozmowy, także na temat oczekiwań wobec sztuki czy jej twórców. 

Katarzyna Słoboda

LogotypDofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych".


Łukasz Ogórek

Tworzy prace konceptualne oparte na przygotowywanych przez siebie scenariuszach. Często mają one charakter dyskretnych interwencji w przestrzeń wystawy – wizualnych lub audialnych. Zwracają one uwagę na charakter przestrzeni, relacje między twórcą a publicznością, schematy konstruowania wystaw, ale też wydarzeń partycypacyjnych. Razem z Marcinem Polakiem i Tomaszem Załuskim prowadzi nomadyczną Galerię Czynną.  Jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi (2003). Od 2004 roku pracuje na macierzystej uczelni, od 2013 roku kierując Pracownią Multimediów na Wydziale Sztuk Wizualnych. W 2011 roku obronił...

Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także