Datowanie: | lata 60-te XX w. |
Materiały: | tusz, papier |
Rozmiar: | wys. 14,9 cm, szer. 20,9 cm |
Data nabycia: | 02.09.2019 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/RYS/2241/6 |
Opis dzieła
Leopold Buczkowski postrzegał swoją twórczość plastyczną jako komplementarną wobec twórczości pisarskiej. Obie wzięły się z impulsu dokumentowania rzeczywistości społecznej Podola, w której żył – wielokulturowej krainy jego dzieciństwa i młodości, która w okolicznościach wojennych niemal na jego oczach uległa destrukcji.Obrazy jego mają charakter fragmentaryczny, jakby wyjęte zostały z toku określonych narracji. Niekiedy są one, w dosłownym znaczeniu, ilustracjami do utworów własnych lub cudzych. Prace o charakterze groteskowym ukazują, jak w krzywym zwierciadle, paradoksy nowożytnej historii. Zbiór obrazów abstrakcyjnych Buczkowskiego można uznać za odpowiednik jego eksperymentów prozatorskich. Pejzaże i portrety hołdują tradycji koloryzmu, rzeźby zaś zbliżają go do sztuki ludowej. Artysta podejmuje w swojej twórczości grę z zastanymi konwencjami artystycznymi; jego dzieło literackie i plastyczne stanowi, jak napisała Agnieszka Karpowicz, rodzaj muzeum mieszczącego „kolejne obrazy, sceny teatralne, literackie, historyczne, które »wiszą na ścianach« literackiego świata przedstawionego”. Rysunki wykonywane przez Buczkowskiego podczas podróży mają charakter reportażowy – stanowią wykonane na szybko notacje sytuacji lub przedmiotów. Powstały one w większości podczas podróży artysty do Paryża (1957) i Londynu (1961). Niektóre naszkicowane zostały w Dubrowniku i Warszawie. Uwagę przyciągają scenki zarejestrowane w londyńskiej Tate Gallery.
Paweł Polit
Dzieła zakupione z programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego "Narodowe kolekcje sztuki współczesnej" 2019
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.