Karol Hiller
Kreślarz
Datowanie: | 1922 r. |
Technika: | linoryt |
Materiały: | papier |
Rozmiar: | wys. 17 cm, szer. 13 cm |
Sposób nabycia: | dar |
Data nabycia: | 27.11.1945 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/GR/147 |
Opis dla osób ze spektrum autyzmu
Informacje o artyście:
Karol Hiller:
● był malarzem, grafikiem i nauczycielem;
● urodził się w Łodzi, w 1891 roku;
● studiował:
- chemię w Wyższej Szkole Technicznej w Darmstadcie,
- budownictwo w Warszawskim Instytucie Politechnicznym,
- malarstwo w Ukraińskiej Akademii Sztuki w Kijowie;
● w sztuce często pokazywał Łódź i jej mieszkańców;
● naziści zamordowali go w lesie pod Łodzią, w 1939 roku.
Opis dzieła:
● to grafika; kiedy artysta chce mieć dużo takich samych obrazów, robi grafikę; grafika to odbijanie tego samego obrazu;
● artysta zrobił ją w technice linorytu → wyrył obraz na płaskim kawałku gumy, a potem odbił go czarną farbą na białym papierze; linoryt to prosta technika;
● Kreślarz to dzieło sztuki przedstawiającej → scena rodzajowa → pokazuje człowieka w konkretnej sytuacji;
● bohater grafiki to człowiek przy pracy → kreślarz;
● kreślarz jest ubrany w garnitur, rękach trzyma ekierkę; za siedzącym mężczyzną widoczne są budynki fabryk i dymiące kominy → to Łódź; Karol Hiller mieszkał w Łodzi i często przedstawiał Łódź na swoich obrazach; artysta wyrażał w ten sposób miłość do swojego miasta;
● praca ta jest znana pod innymi tytułami → Artysta, Łódzki fabrykant i Budowniczy.
Autor skryptu: Leszek Karczewski
Audiodeskrypcja
Praca ta znana jest również pod innymi tytułami. Oprócz tytułu Kreślarz są to: Artysta, Łódzki fabrykant i Budowniczy. Sam artysta nastawił takie pułapki interpretacyjne umieszczając na pracy mężczyznę w garniturze i w krawacie w otoczeniu różnych atrybutów. W ręku postać trzyma ekierkę, czyli może to kreślarz? Za mężczyzną w tle widoczne są budynki fabryk i dymiące kominy, więc może to łódzki fabrykant? Siedzisko, na którym siedzi ozdobione jest zgeometryzowanym ornamentem nasuwającym skojarzenia z roślinami, a za i przed siedzącym pojawia się dekoracyjna kratka – to może twórca, artysta? Karol Hiller opozycyjnie zastosował falistą dekorację, która płynnie przechodzi w geometryczną konstrukcję. Połączył abstrakcyjne formy z realistycznym przestawieniem zgeometryzowanej i uproszczonej głowy. Podobnie jak w innych swoich pracach graficznych, przedstawienie staje się znakiem.
Artysta urodził się i mieszkał w Łodzi, z wyjęciem lat na studia i I wojnę światową. Wielokrotnie uwieczniał architekturę przemysłowej Łodzi i jej mieszkańców. Widoczne są wpływy takich kierunków jak kubizm i futuryzm. Artysta inspirując się awangardową fotografią, wymyślił własną technikę zwaną heliografiką. Łączyła ona fotografię z malarstwem i rysunkiem.
Autor skryptu: Katarzyna Mądrzycka-Adamczyk