Władysław Strzemiński

Mężczyzna i kobieta, z cyklu Białoruś Zachodnia

Udostępnij:
Datowanie: 1939 r.
Technika: rysunek
Materiały: papier, ołówek
Rozmiar:wys. 30 cm, szer. 38 cm
Numer inwentarzowy: MS/SN/RYS/54/4

Opis dzieła

Opis dedykowany osobom ze spektrum autyzmu

Białoruś Zachodnia to cykl rysunków Władysława Strzemińskiego.

Strzemiński narysował je w czasie II wojny światowej.

Narysował je ołówkiem na kartonie. To sposób prosty i tani – sposób na czas wojny.

Strzemiński narysował życie na wsi na Białorusi w 1939 r. Pokazał ludzi, domy, drzewa.

Strzemiński narysował ludzi, domy i drzewa jedną linią. Jej kształt jest skomplikowany i nierówny, ale linia jest zamknięta. Jej kształt przypomina ruch oka – oko nie porusza się równo, ale miękko faluje.

Strzemiński narysował rysunki z pamięci. Dlatego ludzie, domy i drzewa na rysunkach nie przypominają prawdziwego świata.

Strzemiński pokazał swoje, prywatne doświadczenie wojny. Ukazał, że nie można obserwować wojny bez uczuć. Jego rysunki są bardzo smutne.

Autor skryptu: Leszek Karczewski


Opis dedykowany osobom słabo słyszącym i niesłyszącym

Pierwszy rysunek z cyklu pod tytułem „Białoruś Zachodnia” nosi tytuł "Drzewa". Autorem jest Władysław Strzemiński, rok powstania pracy to 1939, techniką ołówek na papierze, wymiary wysokość 30,5 cm na 38 cm szerokość. 

Rysunek wykonany za pomocą jednej linii bez początku i końca. Linia falista układa się w sylwety dwóch drzew. Jest to pierwszy rysunek z cyklu składającego się z 8 rysunków. Każdy rysunek wykonany domkniętą linią falistą. Oszczędne środki wyrazu opisujące wojnę.

Linia bez początku i końca pojawia się również w cyklu pt „Powidoki”. Artysta rysując, śledzi ruch gałki ocznej. Zjawisko powidoków artysta badał i analizował przez wiele lat. Powidok związany jest z percepcją wzrokową oraz pamięcią. Artysta rysował na kalce technicznej, niektóre kształty pojawiają się w kilku pracach.

Artysta wraz z żoną i córką uciekli do rodziny na Białoruś na wieść o wojnie we wrześniu 1939 roku. Tam powstał cykl "Białoruś Zachodnia”. Do Łodzi wrócili w 1940 roku, gdzie powstały kolejne cykle rysunków „Deportacje”, „Wojna domom”, „Twarze”, „Tanie jak błoto” i „Ręce które nie z nami” pokazujące doświadczenia wojenne. W 1945 roku artysta stworzył cykl 10 kolaży pt. „Moim przyjaciołom Żydom" w których pojawia się niekończąca linia z wcześniejszych rysunków oraz fotografie dokumentujące Holokaust.

Autor skryptu: Katarzyna Mądrzycka-Adamczyk


Cykl składa się z ośmiu rysunków.

Wystawy

Kobro y Strzemiński. Prototipos vanguardistas [2017-04-25-2017-09-09]
Katarzyna Kobro & Władysław Strzemiński. New Art in Turbulent Times [2018-03-10-2018-09-02]

Władysław Strzemiński
Władysław Strzemiński

Władysław Strzemiński, artysta i teoretyk, był czołowym przedstawicielem awangardy międzywojennej w Polsce. Urodził się w zaborze rosyjskim, w Mińsku, w rodzinie polskiej. Studiował w elitarnej Wojskowej Szkole Inżynieryjnej im. cara Mikołaja w Petersburgu. Podczas pierwszej wojny światowej doznał poważnych obrażeń, w wyniku których stracił jedną rękę, nogę i widzenie w jednym oku. Od 1917 roku bliżej zainteresował się sztuką i wtedy – lub rok później – poznał też swoją przyszłą żonę, Katarzynę Kobro. Od 1918 roku aktywnie działał w środowisku konstruktywistów rosyjskich. Już wtedy uczestniczył w posiedzeniach Pododdziału...

Powiązane dzieła
Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji