Joseph Beuys
Paski z domu szamana
Datowanie: | 1980 |
Technika: | offset |
Materiały: | papier kredowy, farba graficzna |
Rozmiar: | wys. 72,5 cm, szer. 50,0 cm |
Sposób nabycia: | dar |
Data nabycia: | 18.08.1981 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/B/176/1 |
Opis dzieła
Portrety Josepha Beuysa pokazują fizyczny obraz człowieka, dla którego materiał i sens działań artystycznych wyznaczają osobiste doświadczenie i zaangażowanie. Przykładem takiej pracy jest akcja I like America and America likes me (1974).
Beuys odwiedził Stany Zjednoczone nie postawiwszy kroku na amerykańskiej ziemi – prosto z lotniska został przewieziony do galerii René Blocka we wschodnim Broadway’u. Przez kolejne trzy dni owinięty w filcowy koc, podparty o laskę, spędzał czas twarzą w twarz z dzikim kojotem, wykonując od czasu do czasu gesty o symbolicznym charakterze.
Beuys uznał siebie za szamana mającego kontakt z ukrytą, duchową energią. „Poza językiem jako werbalizacją leży świat dźwięków i bodźców, język odgłosów pierwotnych, bez treści semantycznych, pełen zaś zupełnie innych poziomów informacji – pisał – Każda forma życia posługuje się językiem, niewykorzystanym i niesłyszanym”.
Anna Nawrot/Magdalena Ziółkowska (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 554-555).