Udostępnij:
Datowanie: 1981 r.
Technika: instalacja, rzeźba
Materiały: neon, szkło barwione, kabel, transformator
Rozmiar:wys. 163,5 cm, szer. 200,5 cm
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 16.07.1983
Numer inwentarzowy: MS/SN/R/324

Opis dzieła

To kąpiel świetlna oczekująca na widza. Dzieło jest wykonane z barwnych rurek, neonów połączonych elektrycznym drutem, który swobodnie i miękko zwisa nad powierzchnią podłogi. Serię prac BA-O-BA artysta rozpoczął w 1969 roku. Tytuł wywodzi się z haitańskiego słowa opisującego tropikalne doświadczenie kąpieli słonecznej, prowokującej malownicze iluzje, ulatniające się opary mgły i sen na jawie. Sonnier podkreślał, że do tworzenia dzieła sztuki zawsze wykorzystywał wszelkiego rodzaju tanie materiały, które nie były uważane za artystyczne. Jednocześnie od samego początku interesowało go pobudzanie wszystkich pięciu zmysłów u publiczności, aby odbiór dzieła nie był tylko oglądaniem, ale szerszym i głębszym odczuwaniem, nawet czuciem zapachów.

Maria Morzuch (Cytat za: Abecadło, red. Jarosław Lubiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2010, s.nlb. [359]).

Wystawy

PROTOTYPY 6: ALICJA BIELAWSKA, Na przecięciu linii [2022-04-01-2022-06-05]

Keith Sonnier

Włączony wraz z innymi artystami, jak Eva Hesse i Bruce Nauman, do twórców New Sculpture, dla podkreślenia ich odmienności wobec minimal art. Tę nową rzeźbę, z racji użycia takich materiałów jak pierze, satyna, lateks i miałkie substancje, cechowała zamierzona miękkość, zwiewność, ulotność i płynność. Ostateczny wyraz pracy mógł nadać jedynie artysta, co utrudniało przekształcenie rzeźby w obiekt do prostej sprzedaży i otwierało grę z prawami rynku sztuki. Zmysłowość dzieł tych artystów była kontrpropozycją wobec dzieła wykonanego z techniczną precyzją z twardego materiału – jak kamień czy metal. Keith Sonnier, posługując...