Nahum Tevet: Prace na szkle, 1972-1975

Udostępnij:
autor: Realizacja: Wojciech Dzięcioł, Michał Grzeszczakowski, Katarzyna Szklarek
tytuł: Nahum Tevet: Prace na szkle, 1972-1975
czas emisji: 4'06''
produkcja: Muzeum Sztuki w Łodzi, Opus Film
rok: 2016

Opis

Wystawa „Nahum Tevet: Prace na szkle", 1972–1975 prezentowała ważny, choć niedoceniany cykl w twórczości izraelskiego artysty. Była również krytyczną analizą tego cyklu, nawiązującą do szerszego kontekstu artystyczno-historycznego, tj. do konceptualizmu i minimalizmu, które zdominowały światową sztukę końca lat 60. i 70. XX wieku. Prace na szkle Teveta będąc unikalne i doskonale wtopiły się w eksperymenty prowadzone w skali międzynarodowej przez większość postępowych artystów w tamtych czasach. Są radykalnie modernistyczne pod każdym względem: bezkompromisowe, eksperymentalne, poświęcone konwencji, w jakiej zostały stworzone.

Prace z tego cyklu składały się z nieoprawionego szkła, kawałków papieru, tektury i taśmy przyczepionej na wierzchu szklanej tafli lub pod nią. Wisiały na drucie lub szpagacie przymocowanym do metalowych klipsów umiejscowionych na brzegach szkła, często eksponując ten rudymentarny system zawieszania. Prace na szkle powstały z rysunków, które Tevet wykonał jako szkice do stworzenia równie radykalnych obiektów – nazywanych przez artystę rzeźbami, a które przypominały meble – i można je uważać za  „przedmioty konkretne" Donalda Judda w wersji Arte Povera (sztuka uboga). Po pewnym czasie rysunki i ich szklane oprawy same w sobie stały się dziełami, które zyskały status odrębny w stosunku do innych prac tego artysty.

Spośród prac na szkle Teveta do dziś przetrwało około trzydziestu. W 1975 roku trzynaście z nich wystawiono w Galerie Schmela w Düsseldorfie, nigdy jednak nie pokazywano ich jako większego cyklu.

Po raz pierwszy w Europie „Nahum Tevet: Prace na szkle", 1972–1975 pokazał razem wszystkie dzieła na szkle, przyczyniając się do poszerzenia i zrozumienia twórczości Teveta i jej historycznego kontekstu, a jednocześnie prezentując jego prace nowej publiczności. Kurator wystawy, Thierry de Duve, historyk i teoretyk sztuki, po raz pierwszy pokazał ją w galerii Bertha and Karl Leubsdorf Gallery w Hunter College, City University of New York jesienią 2016 r.

Wystawie towarzyszyła ilustrowana publikacja, która jest kompletnym katalogiem prac na szkle.

Nahum Tevet (ur. w 1946 r. w kibucu Messilot w Izraelu) od 1973 r. mieszka i pracuje w Tel Awiwie. Jego prace były tematem kilku wystaw indywidualnych, takich jak: Walking on The Wall, Nahum Tevet Small Sculptures, 1980–2012 w galerii Tel Aviv University Art Gallery, w 2012 r.; Nahum Tevet, Museo d’Arte Contemporanea Roma (MACRO), w 2008 r.; Nahum Tevet: Works, 1994–2006, The Israel Museum (Jerozolima), w 2007 r.; Nahum Tevet: Take Two, Le Quartier, Center for Contemporary Art, Quimper, we Francji w 2005 r. i Opening Moves, Nahum Tevet Sculptures, Museum of Modern Art (MoMA), Ludwig Foundation (Wiedeń), w 1997 r. Jego prace znajdują się w kolekcjach wielu liczących się muzeów, w tym w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku; Philadelphia Museum of Art  w Filadelfii; Portland Art Museum w Portland; Muzeum Sztuki Współczesnej Fundacji Ludwig Foundation, MUMOK w Wiedniu; Kaiser Wilhelm Museum w Krefeld (Niemcy); FRAC Bretagne; The Israel Museum w Jerozolimie i Tel Aviv Museum of Art. Tevet jest laureatem wielu nagród, np. nagrody EMET Prize for Art, Science and Culture (nagrody za zasługi w dziedzinie sztuki, nauki i kultury) przyznanej przez Kancelarię Premiera Izraela i fundację A.M.N Foundation w 2013 roku; Dizengoff Prize for Painting and Sculpture (nagrody w dziedzinie malarstwa i rzeźby), przyznanej przez władze miasta Tel Awiw-Yafo w 2011 roku; oraz Nagrody Ministra Sztuki i Nauki za całokształt osiągnięć artystycznych przyznanej w 2013 roku. Poza działalnością artystyczną, Tevet przez wiele lat zajmował sie nauczaniem. W latach 1980-2013 był profesorem na Wydziale Sztuk Pięknych w Bezalel Academy of Art and Design w Tel Awiwie, gdzie w latach 2001-2010 był Dziekanem Programu Studiów Magisterskich w zakresie Sztuk Pięknych.

The Hunter College Art Galleries to przestrzenie dla krytycznie zaangażowanej sztuki i pedagogiki, gdzie programy stypendialne dotyczące historii, współczesne praktyki artystyczne spotykają się z eksperymentalnymi podejściami metodologicznymi. Galerie stanowią integralną część akademickiego programu Wydziału Sztuki i Historii Sztuki, poszerzając go o produkowanie wystaw, wydarzeń oraz fundowanie stypendiów, które korespondują z dyskursem akademickim generowanym przez wydział i jego studentów.

kurator: Thierry de Duve, Evelyn Kranes Kossak Profesor Historii Sztuki w Hunter College.
organizator: Hunter College Art Galleries
współpraca kuratorska ze strony Muzeum Sztuki w Łodzi: Maria Morzuch
koordynacja wystawy ze strony Muzeum Sztuki w Łodzi: Rafał Kupiński

Wystawa została zorganizowana dzięki uprzejmemu wsparciu Artis Grant Program, the Friends of Bezalel, Academy of Arts and Design w Jerozolimie, Carol i Arthura Goldbergów, Evelyn Kranes Kossak, Joan i Charlesa Lazarus oraz Leubsdorf Fund.
Elementy powiązane - obiekty
Elementy powiązane - dzieła