Haroon Mirza

1977

Haroon Mirza zdobył międzynarodowe uznanie dzięki instalacjom, które badają wzajemne oddziaływanie pomiędzy dźwiękiem i falami świetlnymi oraz prądem elektrycznym. Tworzy rzeźby kinetyczne, performanse i instalacje zanurzeniowe, takie jak The National Apavillion of Then and Now (2011).

Opisuje  siebie jako kompozytora, manipulującego elektrycznością, żywym, niewidzialnym i zmiennym zjawiskiem, aby zaanimować instrumenty tak różnorodne jak elektronika użytkowa, winyle i gramofony, diody LED, meble i materiały wideo. „Cała muzyka to zorganizowany dźwięk lub zorganizowany hałas” – mówił artysta w 2013 roku. Procesy zostają odsłonięte, a dźwięki przewrotnie wypełniają przestrzeń, rzucając wyzwanie normom postępowania i podgrzewając atmosferę. Mirza wzywa nas do ponownego rozważenia percepcyjnych podziałów na hałas, dźwięk i muzykę oraz kwestionuje kategoryzację form kulturowych.
   
Haroon Mirza urodził się w Londynie. Posiada dyplom z malarstwa w Winchester School of Art, tytuł magistra praktyki i teorii projektowania w Goldsmiths College (2006) oraz tytuł magistra sztuk pięknych w Chelsea College of Art and Design (2007). Jego ostatnie wystawy indywidualne odbyły się w Asian Art Museum, San Francisco, CA, USA (2018); Nikolaj Kunsthal, Kopenhaga, Dania (2018); Zabludowicz Collection, Londyn, UK (2017); LiFE, Saint-Nazaire, Francja (2017); Contemporary Art Gallery, Vancouver, BC, Kanada (2017); Summerhall, Edynburg, Wielka Brytania (2016); The New Museum, New York, NY, USA (2012). Jego prace znalazły się na 7. Biennale Rzeźby w Shenzhen, Chiny (2012) oraz 54. Biennale w Wenecji we Włoszech (2011), gdzie otrzymał Srebrnego Lwa. Otrzymał też brytyjską Northern Art Prize w 2011 roku, Nagrodę Artystyczną Fundacji DAIWA w 2012 roku, Nagrodę Artystyczną w Zurychu w 2013 roku, Nagrodę Centrum Sztuki Nam June Paik w 2014 roku, Calder Art Prize w 2015 roku.

Źródło: www.lissongallery.com