Andy Warhol
Marylin Monroe
Datowanie: | 1967 r. |
Technika: | serigrafia |
Materiały: | papier |
Rozmiar: | wys. 44 cm, szer. 44 cm |
Sposób nabycia: | zakup |
Data nabycia: | 1982 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/GR/1436 |
Opis dzieła
Serigrafia przedstawiająca Marilyn Monroe należy do kanonicznego zbioru portretów wielokrotnych Andy’ego Warhola, wśród których znajdują się amerykańskie gwiazdy lat 60. XX w. Portret powstał niedługo po śmierci gwiazdy filmowej i przyczynił się do rozpowszechnienia jej wizerunku. Krzykliwy koktajl cytrynowej żółci, jaskrawej magenty i brązu nadaje portretowi unikalny charakter, odkleja go od realnie istniejącej postaci i wtłacza w zupełnie inny porządek obrazowy.
Twarz Marilyn Monroe była reprodukowana w wielu egzemplarzach, poszczególne jej elementy nasycane były kontrastowymi barwami stając się produktem kultury masowej i znakiem swoje epoki. Powielany wielokrotnie płaski obraz z mechanicznie nałożonymi plamami barwnymi w technice sitodruku oddaje mechanizm taśmy produkcyjnej i reguły ówczesnej kultury, „przepuszczającej” ówczesnych idoli przez komercyjną maszynkę i gloryfikującej wizerunek. Na tym miedzy innymi polegał pop-art w wydaniu Warhola – wyzwolił obraz z wysublimowanej otoczki, komentował zarówno konceptualizm i sztukę abstrakcyjną, jak i sytuację w Stanach Zjednoczonych burzliwych lat 60. XX w.
Marta Ryczkowska (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 726).
Czuła uwaga. Urszula Czartoryska wobec fotografii [2021-05-28-2021-09-05]