Karol Hiller

Fabryka

Udostępnij:
Datowanie: 1922 r.
Technika: linoryt
Materiały: papier
Rozmiar:wys. 18 cm, szer. 23 cm
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 27.11.1945
Numer inwentarzowy: MS/SN/GR/136

Opis dla osób ze spektrum autyzmu

Informacje o artyście:
Karol Hiller:
●    był malarzem, grafikiem i nauczycielem;
●    urodził się w Łodzi, w 1891 roku;
●    studiował:
-    chemię w Wyższej Szkole Technicznej w Darmstadcie,
-    budownictwo w Warszawskim Instytucie Politechnicznym,
-    malarstwo w Ukraińskiej Akademii Sztuki w Kijowie;
●    w sztuce często pokazywał Łódź i jej mieszkańców;
●    naziści zamordowali go w lesie pod Łodzią, w 1939 roku.

Opis dzieła:
●    to grafika; kiedy artysta chce mieć dużo takich samych obrazów, robi grafikę; grafika to odbijanie tego samego obrazu;
●    artysta zrobił grafikę w technice linorytu → namalował i wyrył obraz na płaskim kawałku gumy, potem odbił go czarną farbą na białym papierze; linoryt to prosta technika.
●    to obraz przedstawiający → pokazuje świat →  to pejzaż;
●    pejzaż zwykle pokazuje, jaki świat jest piękny;
●    ten pejzaż nie pokazuje pięknego świata, ale świat brzydki; pokazuje pejzaż fabrycznego miasta – Łodzi;
●    na grafice nie ma ludzi, zwierząt czy roślin; są tylko budynki fabryk i fabrycznych magazynów; za nimi artysta namalował kominy fabryk;
●    technika i rysunek w grafice Hillera są bardzo proste.
●    Hiller zrobił tę grafikę w 1922 roku; wtedy warunki życia i pracy ludzi w Łodzi też były bardzo proste.

Autor skryptu: Leszek Karczewski

Audiodeskrypcja

Jest to praca, która otwiera serię grafik poświęconych Łodzi przemysłowej. Pejzaż miejski wraz z dymiącymi kominami zainspirowany jest nie tylko wyglądem, ale i atmosferą robotniczych dzielnic. Ujęcie jest niemal panoramiczne, kształty są uproszczone i zgeometryzowane. Jedyne sprawiające ruch elementy to wijące się dymy z komina. Nie widać ludzi, ani zwierząt czy roślinności. Linoryt jest dwu kolorowy. Na bieli kartki odbita jest czarna jak sadza farba drukarska. Praca surowa w swej prostocie, tak jak surowe i ciężkie były warunki pracy robotników.
Artysta związany był z Łodzią od urodzenia. Jego ojciec, zawodowy tkacz, przyjechał do tego miasta prawdopodobnie z Dolnego Śląska. Karol Hiller, nie tylko był malarzem, grafikiem, pedagogiem, projektantem graficznym, scenografem, teoretykiem i animatorem życia kulturalnego. Niejednokrotnie poruszał w swoich pracach problemy społeczne i trudną sytuację robotników, jak i robotnic.

Autor skryptu: Katarzyna Mądrzycka-Adamczyk

Wystawy

Czas przełomu. Sztuka awangardy w Europie Środkowej 1908-1928 [2019-03-05-2019-06-09]
Awangarda i państwo [2018-10-26-2019-01-27]

Karol Hiller
Karol Hiller

Był malarzem, grafikem, pedagogiem, projektantem graficznym, scenografem, teoretykiem i animatorem życia kulturalnego. Studiował chemię w Wyższej Szkole Technicznej w Darmstadt, budownictwo w Warszawskim Instytucie Politechnicznym i malarstwo w Ukraińskiej Akademii Sztuki w Kijowie, gdzie zetknął się z bizantyńsko-ruską tradycją malarstwa, która wywarła, zwłaszcza na początku, silny wpływ na jego prace. Po osiedleniu się w Łodzi w 1921 roku, pod wrażeniem „naturalnie” futurystycznego i kubistycznego miasta fabryk, zaczął tworzyć kompozycje abstrakcyjne z użyciem quasi-maszynowych i przemysłowych elementów. Od 1928 roku, zainspirowany...

Inne dzieła tego artysty / artystki