Aleksandra Knaflewska (Ska)
Tatutita
Datowanie: | 2007 |
Technika: | instalacja, rzeźba, druk solwentowy, technika mieszana |
Materiały: | żywica, brokat, tkanina, pióro, pleksiglas, tusz solwentowy, gips |
Rozmiar: | wys. 18 cm, śr. 270 cm |
Sposób nabycia: | zakup |
Data nabycia: | 26.06.2012 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/R/574 |
Opis dzieła
Instalacja Tatutita została uszyta z miękkich, kolorowych tkanin. Na lśniącej, purpurowej, pikowanej pierzynie leżą obiekty przypominające dziecięce zabawki. Brokatowe miniaturki mienią się w świetle, kuszą oko i wyzwalają potrzebę dotykania. Równocześnie sprawiają wrażenie odkształconych za sprawą zbyt intensywnych pieszczot – powgniatane zwierzopodobne hybrydy o obłych kształtach zapraszają do dotykania, które jednocześnie może je zniszczyć. Przytulanki z defektem materializują zmysłowy dotyk, który się nasila i oscyluje w kierunku przemocy. Obiekty tworzone przez Ska stanowią rodzaj fetyszy, w których objawiają się podświadome pragnienia i doświadczenia – związane ze sferą dzieciństwa i seksualnych fantazji. Artystka bawi się ich formą, wyławia je z pamięci i łączy w zaskakujące, estetyzujące konstelacje. Instalacja wpisuje się w szereg prac artystki, dotyczących eksplorowania cielesności, płci i związanych z nią atrybutów oraz zmysłowego odczuwania.
Marta Ryczkowska (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 716).
A-geometria. Hans Arp i Polska [2017-04-15-2017-06-15]