Ryszard Waśko

A-B-C-D-E-F=1-36

Udostępnij:
Datowanie: 1974
Technika: zapis cyfrowy (przeniesiony z zapisu analogowego), film czarno-biały z dźwiękiem
Materiały: pamięć flash (pendrive USB)
Rozmiar:czas trwania 6 min 25 s min
Sposób nabycia:zakup (dotacja MKiDN)
Data nabycia: 12.12.2019
Numer inwentarzowy: MS/SN/V/141

Opis dzieła

A-B-C-D-E-F=1-36 to klasyczna praca audiowizualna z okresu pracy Ryszarda Waśko w ramach Warsztatu Formy Filmowej.

W filmie artysta wykorzystuje specjalnie zbudowaną tablicę z 36 polami, przez które przemieszcza się „spojrzenie” kamery filmowej, aby przeprowadzić serię nagrań filmowych na podstawie instrukcji z utworzonej wcześniej partytury.

W ten sposób artysta stworzył laboratoryjną przestrzeń badawczą, w której mógł przetestować poszczególne ruchy kamery i ich kombinacje. Każdemu polu odpowiadała częstotliwość dźwięku. Film jest więc również dziełem podejmującym temat synchronizacji obrazu i ścieżki dźwiękowej, a poprzez to również zjawisk synestezyjnych.

Filmowi towarzyszą rysunki, które należy uznać za radykalnie generatywne przykłady notacji graficznej do kompozycji audiowizualnej.

Daniel Muzyczuk

Dzieła zakupione z programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego "Narodowe kolekcje sztuki współczesnej" 2019

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Wystawy

Atlas nowoczesności. Ćwiczenia (II EDYCJA) [2021-10-01-2026-10-01]

Ryszard Waśko
Ryszard Waśko

Studiował na Wydziale Operatorskim Pańswowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Autor fotografii, filmów, obrazów, akcji artystycznych i wydarzeń kulturalnych. Waśkę, współzałożyciela Warsztatu Formy Filmowej, do którego dołączył w 1971 roku, cechowała postawa analityczna wobec wykorzystywanego medium – fotografii. Tworzył fotografie wieloelementowe, w których interesowały go związki powstałych struktur przestrzennych z możliwościami ich odbioru. Często łączył fotografię z rysunkiem (czasem również filmy poprzedzał wykresami), badając wzajemne wpływy obu dziedzin. W pracach wideo interesowały go relacje...