Karol Hiller

Zaułek fabryczny

Udostępnij:
Datowanie: 1922 r.
Technika: linoryt
Materiały: papier
Rozmiar:wys. 22 cm, szer. 14 cm
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 27.11.1945
Numer inwentarzowy: MS/SN/GR/137

Opis dla osób ze spektrum autyzmu

Informacje o artyście:
Karol Hiller:
●    był malarzem, grafikiem i nauczycielem;
●    urodził się w Łodzi, w 1891 roku;
●    studiował:
-    chemię w Wyższej Szkole Technicznej w Darmstadcie,
-    budownictwo w Warszawskim Instytucie Politechnicznym,
-    malarstwo w Ukraińskiej Akademii Sztuki w Kijowie;
●    w sztuce często pokazywał Łódź i jej mieszkańców;
●    naziści zamordowali go w lesie pod Łodzią, w 1939 roku.

Opis dzieła:
●    to grafika; kiedy artysta chce mieć dużo takich samych obrazów, robi grafikę; grafika to odbijanie tego samego obrazu;
●    artysta zrobił ją w technice linorytu → wyrył obraz na płaskim kawałku gumy, a potem odbił go czarną farbą na białym papierze;  linoryt to prosta technika;
●    to obraz przedstawiający → pokazuje świat →  to pejzaż;
●    pejzaż zwykle pokazuje, jaki świat jest piękny;
●    ten pejzaż nie pokazuje pięknego świata, ale świat brzydki;
●    Zaułek fabryczny pokazuje pejzaż fabrycznego miasta – Łodzi;
●    na obrazie nie ma ludzi, zwierząt czy roślin; jest tylko łódzkie podwórko; widać ściany budynków i schody pod dachem; budynki wyglądają na puste;
●    technika i rysunek w grafice Zamarła fabryka są bardzo proste;
●    Hiller zrobił tę grafikę w 1922 roku → wtedy warunki życia i pracy ludzi w Łodzi też były bardzo proste.

Autor skryptu: Leszek Karczewski

Audiodeskrypcja

Linoryt przedstawia widok na łódzkie podwórko. W bryły budynków wcinają się zabudowane daszkiem schody i mieszkalne oficyny. (Artysta pokazał budynki, przy niektórych umieścił pod kątem dachy, schody oraz mieszkania.) Niektóre ściany są całkowicie czarne i pozbawione okien, inne mają białe ściany i czarne prostokątne okna. Praca jest uproszczona, miejscami wygląda jak geometryczny ornament. (Grafika jest prosta, geometryczna, przypomina geometryczne zdobienie.) Nad budynkami unoszą się chmury, albo raczej charakterystyczny dla przemysłowej Łodzi, dym. Forma plastyczna tej pracy jest mocno napięta, skosy budynków i łuki na niebie rozpychają kadr pracy. W tym przedstawieniu budynki wyglądają na opustoszałe, jakby wymarłe, stały się niemal znakiem graficznym. Jedynym elementem sugerującym ruch, czyli życie, jest dym. (Artysta pokazał budynki w taki sposób, że wydają się być puste, nikt w nich nie mieszka ani nie pracuje, przypominają symbol fabryk, symbol miasta. Artysta pokazał w swojej grafice dym, to jedyny element, który mówi o prawdziwym mieście, w którym widać pracę fabryki.)
Karol Hiller to artysta malarz, grafik, pedagog i animator życia kulturalnego. Często w swoich pracach poruszał tematy społeczne, w których pochylał się nad ciężkim losem robotników. Związany z Łodzią, w której się urodził, a po studiach i I wojnie światowej osiadł w tym mięście na stałe.

Autor skryptu: Katarzyna Mądrzycka-Adamczyk

Wystawy

Atlas nowoczesności. Ćwiczenia (II EDYCJA) [2021-10-01-2026-10-01]

Karol Hiller
Karol Hiller

Był malarzem, grafikem, pedagogiem, projektantem graficznym, scenografem, teoretykiem i animatorem życia kulturalnego. Studiował chemię w Wyższej Szkole Technicznej w Darmstadt, budownictwo w Warszawskim Instytucie Politechnicznym i malarstwo w Ukraińskiej Akademii Sztuki w Kijowie, gdzie zetknął się z bizantyńsko-ruską tradycją malarstwa, która wywarła, zwłaszcza na początku, silny wpływ na jego prace. Po osiedleniu się w Łodzi w 1921 roku, pod wrażeniem „naturalnie” futurystycznego i kubistycznego miasta fabryk, zaczął tworzyć kompozycje abstrakcyjne z użyciem quasi-maszynowych i przemysłowych elementów. Od 1928 roku, zainspirowany...