Karol Hiller

Tkacz

Udostępnij:
Datowanie: 1922 - 1924 r.
Technika: litografia
Materiały: papier
Rozmiar:wys. 15 cm, szer. 10 cm
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 27.11.1945
Numer inwentarzowy: MS/SN/GR/142

Opis dla osób ze spektrum autyzmu

Informacje o artyście:
Karol Hiller:
●    był malarzem, grafikiem i nauczycielem;
●    urodził się w Łodzi, w 1891 roku;
●    studiował:
-    chemię w Wyższej Szkole Technicznej w Darmstadcie,
-    budownictwo w Warszawskim Instytucie Politechnicznym,
-    malarstwo w Ukraińskiej Akademii Sztuki w Kijowie;
●    w sztuce często pokazywał Łódź i jej mieszkańców;
●    naziści zamordowali go w lesie pod Łodzią, w 1939 roku.

Opis dzieła:
●    Tkacz to grafika; kiedy artysta chce mieć dużo takich samych obrazów, robi grafikę; grafika to odbijanie tego samego obrazu;
●    artysta zrobił ją w technice litografii → namalował obraz na gładkiej kamiennej płycie, a potem odbił go czarną farbą na jasnym papierze;
●    to dzieło sztuki przedstawiającej → scena rodzajowa → pokazuje człowieka w konkretnej sytuacji;
●    bohater grafiki jest w warsztacie rękodzielniczym → rękami produkuje tkaninę; pracuje i pali fajkę; nie jest podobny do konkretnego człowieka;
●    jest symbolem zawodu z przeszłości;
●    ta praca ukazała się jako ilustracja w książce Sadze i złoto; autor książki → Witold Wandruski.

Autor skryptu: Leszek Karczewski

Audiodeskrypcja

Karol Hiller to artysta malarz, grafik, pedagog i animator życia kulturalnego. Studiował chemię w Wyższej Szkole Technicznej w Darmstadcie, budownictwo w Warszawskim Instytucie Politechnicznym i malarstwo w Ukraińskiej Akademii Sztuki w Kijowie. Urodzony w Łodzi w 1891 roku, po I wojnie światowej na stałe osiadł w Łodzi. Artysta opracował nową technikę łączącą fotografię, malarstwo i rysunek. Nazywała się heliografika. Został zamordowany w podmiejskim lesie koło Łodzi. Po II wojnie światowej wdowa po artyście przekazała spuściznę po artyście Muzeum Sztuki w Łodzi.

Praca Tkacz to grafika wykonana w technice litografii. Litografia jest niewiele zmienioną wersją pracy malarskiej wykonanej w technice tempery na desce. Ta technika malarska związana jest z ikonami. Artysta poznał ją w czasie studiów w Kijowie. Użycie tej techniki, a także złota podkreśla „neoreligijny” charakter przedstawienia i duchowy, metafizyczny wydźwięk ludzkiej osoby i pracy. Technika, której użył artysta w swojej pracy nawiązuje do obrazów religijnych, podkreśla to także użycie koloru złotego. "Neoreligijny" czyli obraz duchowy, metafizyczny czyli taki nad którym się człowiek zastanawia. Człowiek zastanawia się nad sobą, swoim życiem i pracą. Przedstawiony mężczyzna to ojciec artysty, który zmarł w 1922 roku. Tkacz pokazany został nie w hali fabrycznej, ale w warsztacie rękodzielniczym. Pracuje w skupieniu paląc fajkę, na pracy malarskiej ma brodę, na litografii jest bez zarostu. Na odbitce litograficznej nie jest już tylko portretem tylko konkretnego mężczyzny (ojca artysty) ale staje się swoistym pomnikiem wystawionym przedstawicielom zamierającego zawodu. Zatrzymuje obraz przeszłości dla potomnych. (Obraz pokazuje jak wyglądał zawód tkacza po to by przyszłe pokolenia się o tym dowiedziały. Litografia była jedną z ilustracji umieszczonych w tomiku wierszy Sadza i złoto wydanym w 1926 roku. Jak podaje zamieszczona w tomiku (tomik to nazwa książki, w której zawarta jest poezja) nota: „Wiersze i ilustracje powstały - niezależnie od siebie - na bruku łódzkim w okresie 1922-1924. Ten sam kompleks, który znalazł swoje odbicie w słowie rytmicznym, realizował się prawie jednocześnie w kompozycji linearnej, w rysunku. Załączone litografie nie ilustrują wierszy: są one również wierszami linearnymi, w sobie zamkniętymi.” (To cytat. Do poezji zostały dodane ilustracje, między innymi ta litografia. Ale ilustracje nie są dokładnie obrazkami pokazującymi to, co zawiera tekst. Ilustracje dodają do tekstu nowe znaczenia.)

Autor skryptu: Katarzyna Mądrzycka-Adamczyk
Wystawy

Zmiana ustawienia. Polska scenografia teatralna i społeczna XX i XXI wieku [2019-10-18-2020-01-19]

Bibliografia

Wiadomości Literackie, Witold Wandurski, Sadze i złoto, Karol Hiller - ilustracja, 15.11.1925.

Karol Hiller
Karol Hiller

Był malarzem, grafikem, pedagogiem, projektantem graficznym, scenografem, teoretykiem i animatorem życia kulturalnego. Studiował chemię w Wyższej Szkole Technicznej w Darmstadt, budownictwo w Warszawskim Instytucie Politechnicznym i malarstwo w Ukraińskiej Akademii Sztuki w Kijowie, gdzie zetknął się z bizantyńsko-ruską tradycją malarstwa, która wywarła, zwłaszcza na początku, silny wpływ na jego prace. Po osiedleniu się w Łodzi w 1921 roku, pod wrażeniem „naturalnie” futurystycznego i kubistycznego miasta fabryk, zaczął tworzyć kompozycje abstrakcyjne z użyciem quasi-maszynowych i przemysłowych elementów. Od 1928 roku, zainspirowany...