Joseph Beuys
Łania [Hirschkuh]
Datowanie: | 1951 |
Technika: | litografia, kolotypia (światłodruk) |
Materiały: | papier |
Rozmiar: | wys. 56,5 cm, szer. 76,5 cm |
Sposób nabycia: | dar |
Data nabycia: | 1981 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/B/35 |
Opis dzieła
W rysunkach zwierząt Joseph Beuys poszukiwał transcendencji, podobnej to tej występującej w mitach, w których zwierzę było przewodnikiem człowieka poza rzeczywistość doczesną. Grafiki ze zbiorów Muzeum Sztuki stanowią kontynuację wczesnego okresu twórczości z lat 50. XX w., kiedy powstało szereg przedstawień animalistycznych, związanych z szamanizmem, rytuałami i szczególnymi mocami przypisywanymi zwierzętom. Ich formy były dość swobodne, przywodziły na myśl bezkształtne twory i plamy, z czasem nabierające konkretnych rysów. Uchwycony stan niedookreślenia – swoistego bycia „pomiędzy” zdefiniowanymi stadiami, jest ilustracją przemieniającej się nieustannie substancji, przepływu jej twórczej energii, która objawia się w świecie przyrody.
Anna Nawrot (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 412-413).
Joseph Beuys. Polentransport 1981 [1993-03-26-1993-05-02]
Joseph Beuys. Obrzeża Europy. Z kolekcji: Joseph Beuys. Polentransport 1981 [1997-09-05-1997-10-05]
Joseph Beuys - Tadeusz Kantor: Memory
Joseph Beuys. Polentransport 1981 [1989-03-03-1989-03-31]
Jaromir Jedliński, Massimo Negri, Anna Saciuk-Gąsowska, Joseph Beuys. Polentransport 1981, rozdz.: poz. kat. 2, Torino : Edizioni Gabriele Mazzotta, s. 29 - il. barwna; 77.,Jaromir Jedliński, Joseph Beuys. "Polentransport 1981", rozdz.: il. cz.-b. , Budap