• Przejdź do menu głównego
  • Przejdź do treści
  • Przejdź do wyszukiwarki
  • Deklaracja dostępności
  • Dolne Menu
Muzeum Sztuki w Łodzi
Rezerwacja biletów
Wyszukiwarka
zaawansowana
Czcionka: A A+ A++ A
Kontrast:
A
A
A
A
informacja dla niepełnosprawnych
Logo MSL
Menu
  • kolekcja
    • kolekcja sztuki XX i XXI wieku
    • kolekcja sztuki dawnej
    • sala neoplastyczna
    • nowe dzieła w kolekcji
    • pokazy tematyczne
    • straty wojenne muzeum sztuki w łodzi
  • archiwum
    • archiwum wystaw i wydarzeń ms
    • druki
    • dokumenty sztuki XX i XXI wieku
  • wiedza
    • audio, wideo
    • teksty
  • biblioteka
    • katalog elektroniczny
    • komputerowy katalog kartkowy
  • dostępność
  • moje zasoby
Czcionka: A A+ A++ A
Kontrast:
A
A
A
A
informacja dla niepełnosprawnych
Muzeum Sztuki w Łodzi
Rezerwacja biletów
Change language:
Obrazek dla zmiana języka na język angielskiEnglish
  • kolekcja
    • kolekcja sztuki XX i XXI wieku
    • kolekcja sztuki dawnej
    • sala neoplastyczna
    • nowe dzieła w kolekcji
    • pokazy tematyczne
    • straty wojenne muzeum sztuki w łodzi
  • archiwum
    • archiwum wystaw i wydarzeń ms
    • druki
    • dokumenty sztuki XX i XXI wieku
  • wiedza
    • audio, wideo
    • teksty
  • biblioteka
    • katalog elektroniczny
    • komputerowy katalog kartkowy
  • dostępność
  • moje zasoby
Change language:
Obrazek dla zmiana języka na język angielskiEnglish

Atlas nowoczesności. Ćwiczenia: Katastrofa

Jesteś tutaj: Strona główna > Dzieła
Idź do całej kolekcji

Wiek XX zaczął się w 1915 roku w okopach I wojny światowej. Po raz pierwszy w działaniach zbrojnych użyto wówczas broni chemicznej, niosącej masową zagładę. Prawdziwy, tragiczny sens „masowej zagłady” odsłoniły dwadzieścia cztery lat później II wojna światowa i Holokaust. Katastrofa wojen światowych nie zawiera się wyłącznie w milionowych liczbach ofiar. Trauma wojny podważyła wiarę w sens dziewiętnastowiecznego postępu – skoro doprowadził do ludobójstwa. Także artyści stracili wiarę w przyszłość. 

Konrad Smoleński urodził się prawie czterdzieści lat po II wojnie światowej; jego praca Boga nie ma również naznaczona jest katastrofą. Przywołując obraz pustych niebios, jednoznacznie przy tym wskazuje winnych. Nas samych. 

Nowoczesność wyzwoliła więc nie tylko siły dążące do budowy nowych światów. Nierozłącznie związane z nimi są również moce destrukcji. Niepohamowany wzrost odpowiedzialny jest również za katastrofę klimatyczną. Artyści od dekad ostrzegali przed tymi konsekwencjami i wyobrażali sobie, jak może wyglądać życie po ostatecznym upadku ekosystemów. 




Sortowanie:
  • Artysta / artystka A-Z
  • Artysta / artystka Z-A
  • Tytuł A-Z
  • Tytuł Z-A
  • Datowanie (najdalsze)
  • Datowanie (najnowsze)
  • Czas nabycia (najdalsze)
  • Czas nabycia (najnowsze)
Wyświetlaj: Kafelki Kafelki Lista Lista
Domyślna grafika dzieła
Douglas Davis
Ostatnia taśma video na świecie
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Kompozycja o wydłużonym w poziomie formacie, kolorowe geometryczne formy tworzą fryz ze scenami wojennymi z udziałem postaci ludzkich i nieludzkich.
Teresa Tyszkiewicz
Wojna
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Rzeźba z brązu, przedstawiająca starszą kobietę w chuście trzymającą na kolanach swojego dorosłego syna w pozie charakterystycznej dla przedstawień Piety.
Käthe Kollwitz
Pietà
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Defilada
Jan Alojzy Neuman
Defilada
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Rysunek tuszem na papierze. Układ poziomy. Czarne kontury układające się w sylwetkę czlowieka pośrodku. Na prawo od niego abstrakcyjna forma.
Władysław Strzemiński
Postać ludzka, z cyklu Białoruś Zachodnia
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Rysunek tuszem na papierze. Układ poziomy. Czarne kontury układające się w sylwetki 4 postaci.
Władysław Strzemiński
Wieś, z cyklu Białoruś Zachodnia
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Rysunek tuszem na papierze. Układ poziomy. Czarne kontury układające się w abstrakcyjną formę.
Władysław Strzemiński
Bez tytułu, z cyklu: Wojna domom
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Bez tytułu
Teresa Żarnower
Bez tytułu
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Bez tytułu, z cyklu: Tanie jak błoto II
Władysław Strzemiński
Bez tytułu, z cyklu: Tanie jak błoto II
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Na jasnym brązowo-szarym tle carnym konturem zarys ruin domów. Przy lewej krawędzi centrum ognia, kłąb czerwono-pomarańczowych płomieni, które jaśniejącymi językami przecinają cała kompozycję, ogarniają i przesłaniają ruiny.
Janina Kraupe-Świderska
Kompozycja wojenna
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Obraz przedstawia dwie postacie w ciemnym, abstrakcyjnym otoczeniu. Na pierwszym planie stoi kobieta o jasnoniebieskiej skórze i geometrycznych plamach koloru – czerwonych, pomarańczowych i niebieskich – na ciele i sukience. Jej twarz jest blada, spokojna
Andrzej Wróblewski
Zakochani
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Rzeźba przedstawiająca osmaloną postać ludzką leżącą na lewym boku; sylwetka wykonana z mydła i wosku; widoczne fragmenty zardzewiałych drutów i sprężyn stanowiących swoisty szkielet; całość w czarnej, szklanej gablocie na czterech nogach.
Władysław Hasior
Niobe z czarnego pożaru I
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Poprzednia strona
12
Poprzednia strona
Następna strona
Logo MSL
  • Facebook (otwarcie linku w nowej karcie)
  • Youtube  (otwarcie linku w nowej karcie)
  • Twitter   (otwarcie linku w nowej karcie)
  • Instagram (otwarcie linku w nowej karcie)
  • Google+ (otwarcie linku w nowej karcie)
  • Strona główna
  • Mapa serwisu
  • BIP
  • O projekcie
  • Deklaracja dostępności
  • Regulamin
  • Kontakt
  • Wróć do góry serwisu ^
Fundusze Europejskie
Copyright © 2009 - 2024 Muzeum Sztuki w Łodzi