Spotkanie na antresoli: Zaglądając do Artpool
tytuł: | Spotkanie na antresoli: Zaglądając do Artpool |
autor: | fot. Jakub Szymański |
rodzaj wydarzenia: | Edukacja |
termin wydarzenia: | 21.11.2024 |
miejsce wydarzenia: | ms1, Gdańska 43 |
kurator: |
Opis
Relacja z archiwum założonego przez węgierskich artystów György Galántai i Júlię Klaniczay w 1979 w Budapeszcie
Artpool trwa nieprzerwanie od 45 lat. Przez ten czas zmieniały się adresy siedziby i struktury organizacyjne. „Aktywne archiwa" spisał György Galántai jako manifest sztuki. W działaniu z archiwami kładł nacisk na komunikację i współpracę, szczególnie ważne w czasie gdy reżim polityczny blokował swobodny przepływ informacji i wymianę myśli. Artysta angażował się w sztukę niezależną i tworzył alternatywną przestrzeń dla ekspresji twórczej mimo represji politycznych.
Z nadesłanych prac sztuki poczty organizował wystawy np. „World Art Post (1982)" – dużą międzynarodową wystawę sztuki poczty, której towarzyszył katalog, performensy z udziałem zagranicznych artystów, np. „Hommage à Vera Muhina" wspólnie z Julia Klaniczay i G.A. Cavellinim wykonany na Placu Bohaterów w Budapeszcie w 1982, podróże, np. „Artpool’s Art Tour" (1982), podczas których zawierał nowe znajomości, nieustannie rozszerzając swoją sieć kontaktów. Jako artysta ruchu fluxus liczył na ciągły rozwój zainicjowanej w ramach sztuki akcji.
Artpool zaczęło generować projekty artystyczne, jednocześnie dokumentując je i archiwizując zbiory. Z opublikowanej relacji Györgyiego Galántaia wiemy, że pierwszym zbiorem w archiwum była dużego formatu teczka, która zawierała serię plansz z dokumentacją działalności Studia w Kaplicy prowadzonego przez artystę w miejscowości Balatonboglár w pierwszej dekadzie lat 70. XX wieku. „Pierwsze archiwum" (1971) stanowiły wycinki z gazet, reprodukcje, prace pozostawione przez odwiedzających studio artystów.
W 1978 roku wspólnie z Julią Klaniczay zdecydowali się odtworzyć sieć kontaktów za pośrednictwem poczty. W świat wysłany został katalog wystawy Galántaia „E78 / Antecedents". Odpowiedzi zapełniły pierwsze półki regałów w prywatnym mieszkaniu, siedzibie Archiwum Artpool.
Od 1992 Artpool zostało sformalizowane jako ośrodek badawczy „Art Research Center", który funkcjonował na styku tworzenia sztuki, dokumentacji i badań nad sztuką eksperymentalna i alternatywną o zasięgu globalnym. W latach 90. XX wieku Galántai eksperymentował z technologiami cyfrowymi. Założył m.in. jedną z pierwszych stron internetowych, gdzie podjął próbę publikacji zasobów archiwalnych za pośrednictwem nowego medium. W ten sposób umożliwił międzynarodowym badaczom korzystanie z materiałów.
Obecnie Artpool jest osobnym działem w instytucji The Central European Research Institute for Art History (KEMKI) w Budapeszcie. W teczkach prowadzonych przez Artpool zachowała się historia alternatywnych ruchów kulturowych i artystycznych poprzednich dekad. Badaczy przyciąga wielogłosowa narracja o życiu i sztuce w czasach oporu.
Spotkaniu towarzyszyć będzie podsumowanie projektu „Archiwa przyszłości" realizowanego w ramach programu Kultura inspirująca we współpracy z Artpool Art Research Center, Museum of Fine Arts - Central European Research Institute for Art History i z Instytutem Polskim w Budapeszcie.
W Galerii na Antresoli prezentowana jest wystawa pt. Artpool a Biuro Poezji. Węgierska „sztuka poczty" w teczkach z Archiwum Biura Poezji Andrzeja Partuma. Galeria na Antresoli jest niedostępna dla osób poruszających się na wózkach.