Korowód. Edward Dwurnik i widma historii
| tytuł: | Korowód. Edward Dwurnik i widma historii | 
| autor: | Fot. Anna Zagrodzka | 
| rodzaj wydarzenia: | Dokumentacja wystawy | 
| termin wydarzenia: | 09.07-31.08.2021 | 
| miejsce wydarzenia: | Muzeum Pałac Herbsta (ur. Przędzalniana 72) | 
| kurator: | Katarzyna Kończal | 
Opis
W Muzeum Pałac Herbsta w okresie wakacyjnym zaprezentujemy dzieła Edwarda Dwurnika, które wzbogaciły naszą kolekcję dzięki darowi profesora Romana Zarzyckiego. Ta wyjątkowa donacja stała się inspiracją do ponownego przyjrzenia się twórczości artysty w zderzeniu z tradycją polskiego malarstwa, z którą prowadził burzliwy dialog. Owo zderzenie to zarazem punkt wyjścia do refleksji nad naszymi narodowymi mitami, które Dwurnik krytycznie i ironicznie nieustająco eksplorował.
Wystawa to zaproszenie do odbycia fantasmagorycznej podróży. Nakładają się na siebie czasy, a my zderzamy się ze znanymi nam kadrami i motywami. Wśród anonimowych postaci pojawiających się na obrazach, które tworzą tytułowy „korowód”, wiele jesteśmy w stanie rozpoznać dzięki atrybutom czy emblematycznym gestom. Sięgamy do wiedzy historycznej, ale też zbioru wyobrażeń o minionych wydarzeniach. Ekspozycja konfrontuje nas z kulturowymi kliszami, narodowymi symbolami i polską pamięcią zbiorową.
Oglądając prace Dwurnika dostrzegamy echa niepodległościowych zrywów. Wybrzmiewają one w niewyidealizowanej przestrzeni, wśród codzienności, zwyczajności, brzydoty. Artysta, odwołując się do wielkich mistrzów i XIX-wiecznej narracyjności, zrywa z patosem i podręcznikową ilustracyjnością. Symbole wielkiej i wzniosłej przeszłości dla jego współczesnego bohatera nie są niczym więcej jak tylko elementem krajobrazu, obok którego przechodzi się obojętnie. 
W pracach artysty dostrzegamy dowcip, szczerość, bezpośredniość, współodczuwanie, współuczestnictwo, ale i dystans. Dwurnik komentuje, ale nie poucza. Prześwietla jedną ze społecznych umów – dotyczącą tego, jak wykorzystujemy wiedzę historyczną oraz w jaki sposób chcemy utrwalać zbiór wyobrażeń i mitów o naszej przeszłości. O nas samych. Dwurnik odsłania to, co miało zostać ukryte, ściera puder. Jest ironiczny.
Tytułowy „korowód” odnosimy więc również do emblematycznych haseł związanych z polską kulturą, historią, tradycją. Ich nazywanie, rozpoznanie znaczeń może zrewidować naszą wizję historii i kulturowo utrwalonej pamięci. Prace Dwurnika proponują tu krytyczną perspektywę. 
W ten sposób na ekspozycji skonfrontowane zostaną ze sobą m.in. takie prace jak „Tiurma” Dwurnika i „Pochód ułanów polskich w 1830” Gierymskiego, „Pijane głowy” tego pierwszego z „Ostatnim klucznikiem Horeszkowa” Strzałeckiego, czy też „Romantycy” z „Rannym kirasjerem i dziewczyną” Kossaka oraz „Sceną batalistyczną” Pillatiego. Obrazy, z którymi skonfrontowane zostaną prace Dwurnika, pochodzą z kolekcji sztuki dawnej Muzeum Sztuki w Łodzi. 
| [Audiodeskrypcja. Widok ogólny wystawy] Korowód. Edward Dwurnik i widma historii : | Pobierz plik | 
 
          
 
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                     ![[druk promocyjny] Wesołych Świąt do Siego Roku [...] Firmowa kartka noworoczna, na białym tle motyw gwiazdy ujęty w stylu przypominającym wykres elektrotechniczny, poniżej życzenia w wersji polskiej i angielskiej, na dole po środku logotyp Muzeum Sztuki w Łodzi.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3650/thumb_1_pic_2022_10_12_113336.jpg) 
                      
                      
                     ![[Zaproszenie] Krzysztof Pruszkowski. Katastrofy. Warszawa-Berlin-Paris [...] Zaproszenie na wystawę, układ w poziomie. Tekst w dwóch kolumnach. Czerwona czionka na białym tle. Poszczególne wyrazy przedzielone są poziomymi liniami. W tle rozieszczone są zabrudzenia, plamy w kolorze czerwonym. W drugiej kolumnie na dole logotypy.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3655/thumb_1_katastrofy.zap..jpg) 
                      
                     ![[Folder] Krzysztof Pruszkowski. Katastrofy Warszawa-Berlin-Paryż [...] Pierwsza strona folderu, układ w pionie. Czerwone litery na białym tle. Poszczeglne wyrazy podzielone poziomymi liniami. W tle zabrudzenia w kolorze czerwonym przypominające plamy,](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3657/thumb_1_kata_1.jpg) 
                     ![[Informator] Dołącz do MS Club ! [...] Rozkładówka folderu, układ trzykolumnowy. W pierwszej kolumnie tekst - czarne lietry na białym tle, w drugiej - na białym tle mapa z lokalizacjami Muzeum, pod nią kod QR, w trzeciej - kolorowe zdjęcie w tle, na nim dużymi bialymi literami napis.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3658/thumb_1_club_1.jpg) 
                      
                      
                     ![[Folder] Erna Rosenstein, Aubrey Williams. Ziemia otworzy usta/ The Earth Will Open Its Mouth [...] Okładka folderu wystawy. Na froncie nazwiska pary artystów zapisane białą i czarną czcionką i wielkimi literami. Poniżej okres trwania. W tle fragment reprodukcji – przenikające się plamy w kolorach ziemi.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3663/thumb_1_erna_1.jpg) 
                      
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                