Korowód. Edward Dwurnik i widma historii
| tytuł: | Korowód. Edward Dwurnik i widma historii | 
| autor: | Fot. Anna Zagrodzka | 
| rodzaj wydarzenia: | Dokumentacja wystawy | 
| termin wydarzenia: | 09.07-31.08.2021 | 
| miejsce wydarzenia: | Muzeum Pałac Herbsta (ur. Przędzalniana 72) | 
| kurator: | Katarzyna Kończal | 
Opis
W Muzeum Pałac Herbsta w okresie wakacyjnym zaprezentujemy dzieła Edwarda Dwurnika, które wzbogaciły naszą kolekcję dzięki darowi profesora Romana Zarzyckiego. Ta wyjątkowa donacja stała się inspiracją do ponownego przyjrzenia się twórczości artysty w zderzeniu z tradycją polskiego malarstwa, z którą prowadził burzliwy dialog. Owo zderzenie to zarazem punkt wyjścia do refleksji nad naszymi narodowymi mitami, które Dwurnik krytycznie i ironicznie nieustająco eksplorował.
Wystawa to zaproszenie do odbycia fantasmagorycznej podróży. Nakładają się na siebie czasy, a my zderzamy się ze znanymi nam kadrami i motywami. Wśród anonimowych postaci pojawiających się na obrazach, które tworzą tytułowy „korowód”, wiele jesteśmy w stanie rozpoznać dzięki atrybutom czy emblematycznym gestom. Sięgamy do wiedzy historycznej, ale też zbioru wyobrażeń o minionych wydarzeniach. Ekspozycja konfrontuje nas z kulturowymi kliszami, narodowymi symbolami i polską pamięcią zbiorową.
Oglądając prace Dwurnika dostrzegamy echa niepodległościowych zrywów. Wybrzmiewają one w niewyidealizowanej przestrzeni, wśród codzienności, zwyczajności, brzydoty. Artysta, odwołując się do wielkich mistrzów i XIX-wiecznej narracyjności, zrywa z patosem i podręcznikową ilustracyjnością. Symbole wielkiej i wzniosłej przeszłości dla jego współczesnego bohatera nie są niczym więcej jak tylko elementem krajobrazu, obok którego przechodzi się obojętnie. 
W pracach artysty dostrzegamy dowcip, szczerość, bezpośredniość, współodczuwanie, współuczestnictwo, ale i dystans. Dwurnik komentuje, ale nie poucza. Prześwietla jedną ze społecznych umów – dotyczącą tego, jak wykorzystujemy wiedzę historyczną oraz w jaki sposób chcemy utrwalać zbiór wyobrażeń i mitów o naszej przeszłości. O nas samych. Dwurnik odsłania to, co miało zostać ukryte, ściera puder. Jest ironiczny.
Tytułowy „korowód” odnosimy więc również do emblematycznych haseł związanych z polską kulturą, historią, tradycją. Ich nazywanie, rozpoznanie znaczeń może zrewidować naszą wizję historii i kulturowo utrwalonej pamięci. Prace Dwurnika proponują tu krytyczną perspektywę. 
W ten sposób na ekspozycji skonfrontowane zostaną ze sobą m.in. takie prace jak „Tiurma” Dwurnika i „Pochód ułanów polskich w 1830” Gierymskiego, „Pijane głowy” tego pierwszego z „Ostatnim klucznikiem Horeszkowa” Strzałeckiego, czy też „Romantycy” z „Rannym kirasjerem i dziewczyną” Kossaka oraz „Sceną batalistyczną” Pillatiego. Obrazy, z którymi skonfrontowane zostaną prace Dwurnika, pochodzą z kolekcji sztuki dawnej Muzeum Sztuki w Łodzi. 
| [Audiodeskrypcja. Widok ogólny wystawy] Korowód. Edward Dwurnik i widma historii : | Pobierz plik | 
 
          
 
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                      
                     ![[Zaproszenie] Henryk Stażewski 1894-1988. W setną rocznicę urodzin/On the 100th anniversary of his birth [...] [Zaproszenie] Henryk Stażewski 1894-1988. W setną rocznicę urodzin/On the 100th anniversary of his birth [...]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1988/thumb_1_294_1.jpg) 
                     ![[Zaproszenie] Henryk Stażewski 1894 - 1988. W setną rocznicę urodzin [...] [Zaproszenie] Henryk Stażewski 1894 - 1988. W setną rocznicę urodzin [...]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1989/thumb_1_295.jpg) 
                     ![[Zaproszenie] Ogień niestrzeżony. Pracownie malarzy polskich XIX i początku XX wieku [...] [Zaproszenie] Ogień niestrzeżony. Pracownie malarzy polskich XIX i początku XX wieku [...]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1990/thumb_1_296_1.jpg) 
                     ![[Zaproszenie] Grafika wenecka XVIII wieku ze zbiorów polskich [...] [Zaproszenie] Grafika wenecka XVIII wieku ze zbiorów polskich [...]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1991/thumb_1_297.jpg) 
                     ![[Zaproszenie] Royden Rabinowitch. Dzieła 1962 - 1995/ Works 1962 - 1995 [...] [Zaproszenie] Royden Rabinowitch. Dzieła 1962 - 1995/ Works 1962 - 1995 [...]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1992/thumb_1_298_1.jpg) 
                     ![[Zaproszenie] Douglas Davies. Czerwień/ Redness [...] [Zaproszenie] Douglas Davies. Czerwień/ Redness [...]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1993/thumb_1_299_1.jpg) 
                      
                     ![[Zaproszenie] Dłubak. Fotografie 1947 - 1950 [...] [Zaproszenie] Dłubak. Fotografie 1947 - 1950 [...]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1995/thumb_2_488.jpg) 
                     ![[Zaproszenie] Nowa sztuka w Wielkiej Brytanii/ New Art in Britain [...] [Zaproszenie] Nowa sztuka w Wielkiej Brytanii/ New Art in Britain [...]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1996/thumb_1_301_1.jpg) 
                     ![[Zaproszenie] Ze spuścizny twórczej Tadeusza Kantora. Depozyt Marii Stangret - Kantor i Doroty Krakowskiej [...] [Zaproszenie] Ze spuścizny twórczej Tadeusza Kantora. Depozyt Marii Stangret - Kantor i Doroty Krakowskiej [...]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1997/thumb_1_303.jpg) 
                      
                 
                ![Niezidentyfikowana scena ukamienowania [?] przed świątynią Niezidentyfikowana scena ukamienowania [?] przed świątynią](https://zasoby.msl.org.pl/files/arts/images/2864/thumb_16772.jpg) 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                