Korowód. Edward Dwurnik i widma historii
| tytuł: | Korowód. Edward Dwurnik i widma historii | 
| autor: | Fot. Anna Zagrodzka | 
| rodzaj wydarzenia: | Dokumentacja wystawy | 
| termin wydarzenia: | 09.07-31.08.2021 | 
| miejsce wydarzenia: | Muzeum Pałac Herbsta (ur. Przędzalniana 72) | 
| kurator: | Katarzyna Kończal | 
Opis
W Muzeum Pałac Herbsta w okresie wakacyjnym zaprezentujemy dzieła Edwarda Dwurnika, które wzbogaciły naszą kolekcję dzięki darowi profesora Romana Zarzyckiego. Ta wyjątkowa donacja stała się inspiracją do ponownego przyjrzenia się twórczości artysty w zderzeniu z tradycją polskiego malarstwa, z którą prowadził burzliwy dialog. Owo zderzenie to zarazem punkt wyjścia do refleksji nad naszymi narodowymi mitami, które Dwurnik krytycznie i ironicznie nieustająco eksplorował.
Wystawa to zaproszenie do odbycia fantasmagorycznej podróży. Nakładają się na siebie czasy, a my zderzamy się ze znanymi nam kadrami i motywami. Wśród anonimowych postaci pojawiających się na obrazach, które tworzą tytułowy „korowód”, wiele jesteśmy w stanie rozpoznać dzięki atrybutom czy emblematycznym gestom. Sięgamy do wiedzy historycznej, ale też zbioru wyobrażeń o minionych wydarzeniach. Ekspozycja konfrontuje nas z kulturowymi kliszami, narodowymi symbolami i polską pamięcią zbiorową.
Oglądając prace Dwurnika dostrzegamy echa niepodległościowych zrywów. Wybrzmiewają one w niewyidealizowanej przestrzeni, wśród codzienności, zwyczajności, brzydoty. Artysta, odwołując się do wielkich mistrzów i XIX-wiecznej narracyjności, zrywa z patosem i podręcznikową ilustracyjnością. Symbole wielkiej i wzniosłej przeszłości dla jego współczesnego bohatera nie są niczym więcej jak tylko elementem krajobrazu, obok którego przechodzi się obojętnie. 
W pracach artysty dostrzegamy dowcip, szczerość, bezpośredniość, współodczuwanie, współuczestnictwo, ale i dystans. Dwurnik komentuje, ale nie poucza. Prześwietla jedną ze społecznych umów – dotyczącą tego, jak wykorzystujemy wiedzę historyczną oraz w jaki sposób chcemy utrwalać zbiór wyobrażeń i mitów o naszej przeszłości. O nas samych. Dwurnik odsłania to, co miało zostać ukryte, ściera puder. Jest ironiczny.
Tytułowy „korowód” odnosimy więc również do emblematycznych haseł związanych z polską kulturą, historią, tradycją. Ich nazywanie, rozpoznanie znaczeń może zrewidować naszą wizję historii i kulturowo utrwalonej pamięci. Prace Dwurnika proponują tu krytyczną perspektywę. 
W ten sposób na ekspozycji skonfrontowane zostaną ze sobą m.in. takie prace jak „Tiurma” Dwurnika i „Pochód ułanów polskich w 1830” Gierymskiego, „Pijane głowy” tego pierwszego z „Ostatnim klucznikiem Horeszkowa” Strzałeckiego, czy też „Romantycy” z „Rannym kirasjerem i dziewczyną” Kossaka oraz „Sceną batalistyczną” Pillatiego. Obrazy, z którymi skonfrontowane zostaną prace Dwurnika, pochodzą z kolekcji sztuki dawnej Muzeum Sztuki w Łodzi. 
| [Audiodeskrypcja. Widok ogólny wystawy] Korowód. Edward Dwurnik i widma historii : | Pobierz plik | 
 
          
 
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                  ![[Plakat] Muzeum Sztuki w Łodzi / Muzeum Narodowe w Belgradzie. Konstruktywizm jugosłowiański. „Zenit” i jego krąg 1921–1926 […] [Plakat] Muzeum Sztuki w Łodzi / Muzeum Narodowe w Belgradzie. Konstruktywizm jugosłowiański. „Zenit” i jego krąg 1921–1926 […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1144/thumb_174.jpg) 
                     ![[Plakat] Cozette de Charmoy. Podróże wyobraźni […] [Plakat] Cozette de Charmoy. Podróże wyobraźni […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1147/thumb_177.jpg) 
                     ![[Plakat]  Boyle Family. Świat malarski rodziny Boyle […] [Plakat]  Boyle Family. Świat malarski rodziny Boyle […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1149/thumb_179.jpg) 
                     ![[Plakat]  Malarstwo polskie XVII - początek XX wieku. Pokaz dydaktyczny […] [Plakat]  Malarstwo polskie XVII - początek XX wieku. Pokaz dydaktyczny […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1153/thumb_183.jpg) 
                     ![[Plakat] Arp 1886 - 1966. Malarstwo, rzeźba, rysunek ze zbiorów Fundacji Hans Arp i Sophie Teauber-Arp w Rolandseck […] [Plakat] Arp 1886 - 1966. Malarstwo, rzeźba, rysunek ze zbiorów Fundacji Hans Arp i Sophie Teauber-Arp w Rolandseck […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1154/thumb_184.jpg) 
                     ![[Plakat]  Günther Uecker. Nowe dzieła […] [Plakat]  Günther Uecker. Nowe dzieła […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1156/thumb_186.jpg) 
                     ![[Plakat]  Millares, Saura, Tápies. Hiszpańskie malarstwo informel […] [Plakat]  Millares, Saura, Tápies. Hiszpańskie malarstwo informel […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1165/thumb_195.jpg) 
                     ![[Plakat]  Willi Baumeister 1889 - 1955. Malarstwo, grafika […] [Plakat]  Willi Baumeister 1889 - 1955. Malarstwo, grafika […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1166/thumb_196.jpg) 
                     ![[Plakat] Daniel Buren. Wczoraj i dziś. Dzieło i jego miejsce […] [Plakat] Daniel Buren. Wczoraj i dziś. Dzieło i jego miejsce […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1168/thumb_198.jpg) 
                     ![[Plakat] Magdalena Abakanowicz […] [Plakat] Magdalena Abakanowicz […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1170/thumb_200.jpg) 
                     ![[Plakat]  Awangarda lat 20. i 30. Prace na papierze […] [Plakat]  Awangarda lat 20. i 30. Prace na papierze […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1172/thumb_202.jpg) 
                     ![[Plakat] W tej pracowni zamknęłam me życie”. Pracownie malarzy polskich XIX i początku XX wieku […] [Plakat] W tej pracowni zamknęłam me życie”. Pracownie malarzy polskich XIX i początku XX wieku […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1174/thumb_204.jpg) 
                      
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                