Korowód. Edward Dwurnik i widma historii
| tytuł: | Korowód. Edward Dwurnik i widma historii | 
| autor: | Fot. Anna Zagrodzka | 
| rodzaj wydarzenia: | Dokumentacja wystawy | 
| termin wydarzenia: | 09.07-31.08.2021 | 
| miejsce wydarzenia: | Muzeum Pałac Herbsta (ur. Przędzalniana 72) | 
| kurator: | Katarzyna Kończal | 
Opis
W Muzeum Pałac Herbsta w okresie wakacyjnym zaprezentujemy dzieła Edwarda Dwurnika, które wzbogaciły naszą kolekcję dzięki darowi profesora Romana Zarzyckiego. Ta wyjątkowa donacja stała się inspiracją do ponownego przyjrzenia się twórczości artysty w zderzeniu z tradycją polskiego malarstwa, z którą prowadził burzliwy dialog. Owo zderzenie to zarazem punkt wyjścia do refleksji nad naszymi narodowymi mitami, które Dwurnik krytycznie i ironicznie nieustająco eksplorował.
Wystawa to zaproszenie do odbycia fantasmagorycznej podróży. Nakładają się na siebie czasy, a my zderzamy się ze znanymi nam kadrami i motywami. Wśród anonimowych postaci pojawiających się na obrazach, które tworzą tytułowy „korowód”, wiele jesteśmy w stanie rozpoznać dzięki atrybutom czy emblematycznym gestom. Sięgamy do wiedzy historycznej, ale też zbioru wyobrażeń o minionych wydarzeniach. Ekspozycja konfrontuje nas z kulturowymi kliszami, narodowymi symbolami i polską pamięcią zbiorową.
Oglądając prace Dwurnika dostrzegamy echa niepodległościowych zrywów. Wybrzmiewają one w niewyidealizowanej przestrzeni, wśród codzienności, zwyczajności, brzydoty. Artysta, odwołując się do wielkich mistrzów i XIX-wiecznej narracyjności, zrywa z patosem i podręcznikową ilustracyjnością. Symbole wielkiej i wzniosłej przeszłości dla jego współczesnego bohatera nie są niczym więcej jak tylko elementem krajobrazu, obok którego przechodzi się obojętnie. 
W pracach artysty dostrzegamy dowcip, szczerość, bezpośredniość, współodczuwanie, współuczestnictwo, ale i dystans. Dwurnik komentuje, ale nie poucza. Prześwietla jedną ze społecznych umów – dotyczącą tego, jak wykorzystujemy wiedzę historyczną oraz w jaki sposób chcemy utrwalać zbiór wyobrażeń i mitów o naszej przeszłości. O nas samych. Dwurnik odsłania to, co miało zostać ukryte, ściera puder. Jest ironiczny.
Tytułowy „korowód” odnosimy więc również do emblematycznych haseł związanych z polską kulturą, historią, tradycją. Ich nazywanie, rozpoznanie znaczeń może zrewidować naszą wizję historii i kulturowo utrwalonej pamięci. Prace Dwurnika proponują tu krytyczną perspektywę. 
W ten sposób na ekspozycji skonfrontowane zostaną ze sobą m.in. takie prace jak „Tiurma” Dwurnika i „Pochód ułanów polskich w 1830” Gierymskiego, „Pijane głowy” tego pierwszego z „Ostatnim klucznikiem Horeszkowa” Strzałeckiego, czy też „Romantycy” z „Rannym kirasjerem i dziewczyną” Kossaka oraz „Sceną batalistyczną” Pillatiego. Obrazy, z którymi skonfrontowane zostaną prace Dwurnika, pochodzą z kolekcji sztuki dawnej Muzeum Sztuki w Łodzi. 
| [Audiodeskrypcja. Widok ogólny wystawy] Korowód. Edward Dwurnik i widma historii : | Pobierz plik | 
 
          
 
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                  ![Prototypy 05: Marek Sobczyk. Podróż-Podrut [Polentransport]. Stacja 3 Na białym tle ściany siedzi ubrany na czarno mężczyzna widoczny od pasa w górę, ma siwe włosy i rękę uniesioną w geście tłumaczenia.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3573/thumb_1_Sobczyk3_3.jpg) 
                     ![Prototypy 05: Marek Sobczyk. Podróż-Podrut [Polentransport]. Stacja 2 Na zdjęciu obraz przedstawiający naszkicowanego artystę Josepha Beuysa w kapeluszu trzymającego pęk zagiętych lasek, za nim zielone tło, obok szkic abstrakcyjnej figury z podpisem w języku niemieckim.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3574/thumb_1_Sobczyk2_3.jpg) 
                     ![Prototypy 05: Marek Sobczyk. Podróż-Podrut [Polentransport]. Stacja 1 Na białyt tle ściany kilka prac malarskich tworzy formę krzyża, kadr przecina drut.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3575/thumb_1_Sobczyk1_2.jpg) 
                      
                      
                      
                      
                      
                     ![[Ulotka] Wojna domom. Sala Neoplastyczna w solidarności z Ukrainą [...] Rozkładana ulotka. Front zawiera fragmenty rysunku Wł. Strzemińskiego na biało-żółtym tle, tytuł i podtytuł wystawy w j. polskim i angielskim, logo ms1 i daty ekspozycji. Obok tylna strona z listą nazwisk organizatorów i artystów. Poniżej pasek logotypów.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3581/thumb_1_wojna_domom_1.jpg) 
                     ![[Zaproszenie] Wojna domom. Sala Neoplastyczna w solidarności z Ukrainą [...] Zaproszenie na wystawę w ms1. Front zawiera fragmenty rysunku Wł. Strzemińskiego na żółtym tle – kompozycja kilku nieregularnych obrysów. Poniżej lista organizatorów i artystów biorących udział w wydarzeniu. Na dole pasek logotypów.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3582/thumb_1_wojna_domom.zap..jpg) 
                     ![[Zaproszenie] Jerzy Krawczyk 01.07-25.09.2022. Mice and Men/Myszy i ludzie [...] Zaproszenie na wystawę w poziomie. Na czarnym tle białe litery: tytuł, miejsce i daty wystawy. Obok fragment tytułowej pracy - zbliżenie twarzy, która zamiast rysów odbija pusty krajobraz przemysłowy. Na dole stopka logotypów na białym tle.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3583/thumb_1_krawczyk.zap.png) 
                     ![[Informator/Folder] Jerzy Krawczyk. Myszy i ludzie/ Mice and Men 1.07-25.09.2022. Okładka folderu w pionie. Na białym tle czarne litery w j. polskim i angielskim: tytuł i daty wystawy „Jerzy Krawczyk. Muszy i ludzie” 1.07-25.09.2022. Nazwisko artysty wyróżnione wielkimi literami.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3584/thumb_1_krawczyk_1.jpg) 
                      
      