Ślady zbrodni. O resztkach wydarzenia i rekonstrukcji - wykład Doroty Sosnowskiej
tytuł: | Ślady zbrodni. O resztkach wydarzenia i rekonstrukcji - wykład Doroty Sosnowskiej |
autor: | Dorota Sosnowska |
rodzaj wydarzenia: | Wykład |
miejsce wydarzenia: | ms2, sala audiowizualna |
termin wydarzenia: | 10.05.2018 |
czas emisji: | 1:13:06 |
produkcja: | Muzeum Sztuki w Łodzi |
adnotacja: |
Opis
Wydarzenie towarzyszące wystawie Atak na Pałac Zimowy. Dochodzenie w sprawie pewnego obrazu.
Rekonstrukcja, jako odtworzenie utraconego zdarzenia, jest nie tylko strategią artystyczną i badawczą. Jest także procedurą śledczą. Na podstawie dowodów i świadectw - materialnych i niematerialnych resztek, detektyw rekonstruuje przebieg zbrodni. Ta procedura pozwala nie tylko odzyskać przeszłość, ale może przede wszystkim uporządkować teraźniejszość. Zamknięte w odpowiednich pojemnikach dowody, ciała zbadane, umyte i ubrane, miejsce wydzielone z biegu codzienności niczym muzeum lub teatralna scena nie naruszają już rzeczywistości, stając się śladem, resztką czegoś bezpowrotnie minionego. Teraz można to odtwarzać, powtarzać, rekonstruować, ale samo wydarzenie nie ma już władzy nad rzeczywistością. Staje się historią. Czy podobnie jest z rekonstrukcją w sztuce? Podążając tym tropem, w ramach wykładu Dorota Sosnowska zaproponuje spojrzenie na rekonstrukcję z punktu widzenia jej związków z wydarzeniem i przyjrzenie się temu, jak wpływa na nasze rozumienie przeszłości i historii, a także ich materialnych resztek. W ramach wykładu jego słuchacze skupią się na sztuce Janusza Bałdygi, Roberta Kuśmirowskiego, Theastera Gatesa i innych.
Dorota Sosnowska - wykładowczyni w Zakładzie Teatru i Widowisk (IKP, Uniwersytet Warszawski). Kulturoznawczyni zajmująca się teatrem i performansem. W ramach projektu badawczego Performanse pamięci: strategie testymonialne, rekonstrukcyjne i kontrfaktyczne w literaturze i sztukach performatywnych XX i XXI wieku pracuje nad zagadnieniem rekonstrukcji w sztuce i życiu społecznym. Jest współredaktorką książki Robotnik. Performanse pamięci poświęconej kulturze robotniczej widzianej z perspektywy odtworzenia, powtórzenia i rekonstrukcji.