Dan Graham

Dan Graham

1942

Amerykański artysta wizualny poruszający się w obszarze filmu, fotografii i performance, także pisarz, krytyk i kurator. Nie posiadał wykształcenia artystycznego, we własnym zakresie kształcił się w obszarze antropologii, literatury francuskiej i innych przedmiotów. W młodości pracował jako krytyk muzyczny dla magazynów zajmujących się zwłaszcza muzyką rockową. Swoją artystyczną karierę rozpoczął w wieku 22 lat zakładając w 1964 roku w Nowym Jorku John Daniels Gallery. Pracował tam do 1965 roku, kiedy zaczął tworzyć własne prace konceptualne. W latach 60. odegrał istotną rolę w początkach Sztuki Konceptualnej w Stanach Zjednoczonych. W swoich realizacjach używał języka architektury, aby zbadać, w jaki sposób środowisko zbudowane przez człowieka wpływa na nasze postrzeganie świata. Jego krytyczne zaangażowanie przejawia się najbardziej w czerpiących z minimalizmu lat 60. pawilonach – instalacjach stworzonych z luster weneckich i szkła. Umieszczał je w ogrodach, galeriach i przestrzeniach miejskich w różnych miejscach na świecie. Zacierając granice między architekturą a rzeźbą pawilony te angażowały widza stanowiąc instrumenty refleksji wizualnej i poznawczej – podkreślały voyeurystyczne aspekty projektowania oraz pokazywały w jaki sposób otoczenie zmienia naszą perspektywę. Prace Grahama były wystawiane w Metropolitan Museum of Art, Whitney Museum of American Art, Castello di Rivoli, Van Abbemuseum i Red Brick Art Museum. Od lat 70. artysta brał udział w licznych edycjach Biennale w Wenecji i Documenta.

 

Dorota Stolarska-Kultys

Dzieła