Joachim Koester
Artysta multimedialny, fotografik, videoperformer, choreograf. Znany przede wszystkim jako twórca filmów eksplorujących granice rzeczywistości i sztuki, mających charakter paradokumentalny i zarazem narracyjny. Odwołuje się w nich do zjawisk i historii marginalizowanych, pobocznych, a także tematów związanych z transgresją, eksperymentami psychodelicznymi, przekraczaniem świadomości, nawet praktykami okultystycznymi. Jego sztuka konceptualna jest nie tylko intelektualna ale i zmysłowa, znamionują ją odwołania kulturowe ale też szukanie granic dzieła, twórcy, jego uwarunkowań.
Do znanych realizacji należy między innymi seria fotografii Day for Night Christiana (1996), poświęconych duńskiej subspołeczności w Christiania i film The Place of Dead Roads (2003–2012), grająca z kodami znanymi z westernów i nawiązująca do książki Williama S. Burroughsa. Fotografie Cefalu 1,2,3, 2005 r. czy Opactwo Thelemy 1,2,3,4, 2006 r. z serii Poranek magów ze zbiorów MoMA w Nowym Jorku poruszają natomiast czułe struny stłumionych obaw, lęków lub nieszczęśliwych samospełniających się przepowiedni.
Film z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi pt. Maybe One Must Begin with Some Particular Places (2016) z kolei nawiązuje do praktyk znanych z teatru Grotowskiego – serii ruchów i ćwiczeń zadawanych tancerzom.
Joachim Koester prezentował swoje prace na Documenta X w Kassel(1997), na 52 Biennale w Wenecji (2007) czy na 29 São Paulo Biennale(2010).
Ryszard Rau