Bez tytułu (Studium historyczne)

Udostępnij:
Datowanie: 1966
Technika: rysunek tuszem, malarstwo akwarelowe, gwasz
Materiały: papier
Rozmiar:wys. 35,5 cm, szer. 45,6 cm
Sposób nabycia:zakup (dotacja MKiDN)
Data nabycia: 02.09.2019
Numer inwentarzowy: MS/SN/RYS/2237/36

Opis dzieła

Leopold Buczkowski postrzegał swoją twórczość plastyczną jako komplementarną wobec twórczości pisarskiej. Obie wzięły się z impulsu dokumentowania rzeczywistości społecznej Podola, w której żył – wielokulturowej krainy jego dzieciństwa i młodości, która w okolicznościach wojennych niemal na jego oczach uległa destrukcji.Obrazy jego mają charakter fragmentaryczny, jakby wyjęte zostały z toku określonych narracji. Niekiedy są one, w dosłownym znaczeniu, ilustracjami do utworów własnych lub cudzych. Prace o charakterze groteskowym ukazują, jak w krzywym zwierciadle, paradoksy nowożytnej historii. Zbiór obrazów abstrakcyjnych Buczkowskiego można uznać za odpowiednik jego eksperymentów prozatorskich. Pejzaże i portrety hołdują tradycji koloryzmu, rzeźby zaś zbliżają go do sztuki ludowej. Artysta podejmuje w swojej twórczości grę z zastanymi konwencjami artystycznymi; jego dzieło literackie i plastyczne stanowi, jak napisała Agnieszka Karpowicz, rodzaj muzeum mieszczącego „kolejne obrazy, sceny teatralne, literackie, historyczne, które »wiszą na ścianach« literackiego świata przedstawionego”.Prace Buczkowskiego utrzymane w stylistyce groteskowej ukazują sceny zbiorowe, rzadziej indywidualne postacie. Przedstawienia te kojarzą się z ilustracjami, wiele z nich wiąże ze sobą ironiczne odniesienia do historii nowożytnej i nowoczesnej. Sposób ujęcia postaci graniczy z karykaturą. Widoczne na niektórych pracach z tej grupy napisy wzbogacają je o dodatkowe konotacje.Paweł Polit


Audiodeskrypcja


Leopold Buczkowski, Bez tytułu z cyklu Studium historyczne (plansza pruska), 1966

Groteskowy rysunek czarnym tuszem na papierze. W większości linearny, miejscami kolorowany akwarelą i gwaszem. Praca przedstawia 4 stojące w rzędzie postaci i psa. Linia jest falująca, ludzie potraktowane karykaturalnie i humorystycznie.
Od lewej żołnierz pruski w charakterystycznym skórzanym czarnym hełmie ze szpikulcem tzw. pikielhauba. Stoi tyłem jest niski, krępy. U lewego boku ma przytoczoną ozdobną pochwę do szabli z chwostem. Obok niego, również tyłem, kobieta. Włosy upięte w duży kok, w który został wbity z prawej strony mały miecz. Suknia z podwyższonym stanem. U góry dopasowany czarny karczek w ukośną kratkę. Bufiaste rękawy, spódnica plisowana, długa do połowy łydki, sprawia wrażenie zwiewnej. Buty na małych obcasach, z wysokimi przylegającymi, wiązanych cholewkami.
Kolejny żołnierz w pruskim mundurze stoi w pozie ¾. Spod daszku hełmu patrzy na kobietę. Ręce ma z tyłu, u jego lewego boku wisi pochwa z szablą. Pas uwydatnia lekko zaokrąglony brzuch. Ostatni mężczyzna stoi profilem również w kierunku kobiety. Profil ciała esowaty: wypięta klatka piersiowa, wcięcie na brzuch, jego prawa noga wysunięta do przodu. Ma wydatny, ostro zakończony nos, okulary i czarną czapkę z szerokim otokiem. Ubrany jest w niebieski mundur zakreskowany w kratkę. Przy jego lewym boku zwisa długa do kostki czarna szabla. Ręce ma splecione z tyłu, trzyma w nich napiętą smycz z małym psem, który stoi w samym dolnym rogu pracy. Piesek jest drobny z małymi trójkątnymi uszami i krótkim ogonkiem. Poniżej podpis artysty z datą ’66.

Autorka: Katarzyna Mądrzycka-Adamczyk
Konsultacje: Magdalena Rutkowska
Dzieła zakupione z programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego "Narodowe kolekcje sztuki współczesnej" 2019

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Wystawy

Leopold Buczkowski. Przebłyski historii, przelotne obrazki [2021-10-29-2022-03-13]

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także
Powiązane obiekty