Karol Hiller

Kreślarz

Udostępnij:
Datowanie: 1922 r.
Technika: linoryt
Materiały: papier
Rozmiar:wys. 17 cm, szer. 13 cm
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 27.11.1945
Numer inwentarzowy: MS/SN/GR/147

Opis dla osób ze spektrum autyzmu

Informacje o artyście:
Karol Hiller:
●    był malarzem, grafikiem i nauczycielem;
●    urodził się w Łodzi, w 1891 roku;
●    studiował:
-    chemię w Wyższej Szkole Technicznej w Darmstadcie,
-    budownictwo w Warszawskim Instytucie Politechnicznym,
-    malarstwo w Ukraińskiej Akademii Sztuki w Kijowie;
●    w sztuce często pokazywał Łódź i jej mieszkańców;
●    naziści zamordowali go w lesie pod Łodzią, w 1939 roku.

Opis dzieła:
●    to grafika; kiedy artysta chce mieć dużo takich samych obrazów, robi grafikę; grafika to odbijanie tego samego obrazu;
●    artysta zrobił ją w technice linorytu → wyrył obraz na płaskim kawałku gumy, a potem odbił go czarną farbą na białym papierze;  linoryt to prosta technika;
●    Kreślarz to dzieło sztuki przedstawiającej → scena rodzajowa → pokazuje człowieka w konkretnej sytuacji;
●    bohater grafiki to człowiek przy pracy → kreślarz;
●    kreślarz jest ubrany w garnitur,  rękach trzyma ekierkę; za siedzącym mężczyzną widoczne są budynki fabryk i dymiące kominy → to Łódź; Karol Hiller mieszkał w Łodzi i często przedstawiał Łódź na swoich obrazach; artysta wyrażał w ten sposób miłość do swojego miasta;
●    praca ta jest znana pod innymi tytułami →  Artysta, Łódzki fabrykant i Budowniczy.

Autor skryptu: Leszek Karczewski

Audiodeskrypcja

Praca ta znana jest również pod innymi tytułami. Oprócz tytułu Kreślarz są to: Artysta, Łódzki fabrykant i Budowniczy. Sam artysta nastawił takie pułapki interpretacyjne umieszczając na pracy mężczyznę w garniturze i w krawacie w otoczeniu różnych atrybutów. W ręku postać trzyma ekierkę, czyli może to kreślarz? Za mężczyzną w tle widoczne są budynki fabryk i dymiące kominy, więc może to łódzki fabrykant? Siedzisko, na którym siedzi ozdobione jest zgeometryzowanym ornamentem nasuwającym skojarzenia z roślinami, a za i przed siedzącym pojawia się dekoracyjna kratka – to może twórca, artysta? Karol Hiller opozycyjnie zastosował falistą dekorację, która płynnie przechodzi w geometryczną konstrukcję. Połączył abstrakcyjne formy z realistycznym przestawieniem zgeometryzowanej i uproszczonej głowy. Podobnie jak w innych swoich pracach graficznych, przedstawienie staje się znakiem.
Artysta urodził się i mieszkał w Łodzi, z wyjęciem lat na studia i I wojnę światową. Wielokrotnie uwieczniał architekturę przemysłowej Łodzi i jej mieszkańców. Widoczne są wpływy takich kierunków jak kubizm i futuryzm. Artysta inspirując się awangardową fotografią, wymyślił własną technikę zwaną heliografiką. Łączyła ona fotografię z malarstwem i rysunkiem.

Autor skryptu: Katarzyna Mądrzycka-Adamczyk

Karol Hiller
Karol Hiller

Był malarzem, grafikem, pedagogiem, projektantem graficznym, scenografem, teoretykiem i animatorem życia kulturalnego. Studiował chemię w Wyższej Szkole Technicznej w Darmstadt, budownictwo w Warszawskim Instytucie Politechnicznym i malarstwo w Ukraińskiej Akademii Sztuki w Kijowie, gdzie zetknął się z bizantyńsko-ruską tradycją malarstwa, która wywarła, zwłaszcza na początku, silny wpływ na jego prace. Po osiedleniu się w Łodzi w 1921 roku, pod wrażeniem „naturalnie” futurystycznego i kubistycznego miasta fabryk, zaczął tworzyć kompozycje abstrakcyjne z użyciem quasi-maszynowych i przemysłowych elementów. Od 1928 roku, zainspirowany...

Dzieła w tej samej kolekcji