Sarenco (Isaia Mabellini)
Art, Power, Money and Portrait de Famille / Sztuka, Władza, Pieniądze i portret rodzinny
Datowanie: | 1977 |
Technika: | kolaż |
Materiały: | papier |
Rozmiar: | wys. 21 cm, szer. 29,5 cm |
Sposób nabycia: | zakup |
Data nabycia: | 02.09.1987 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/RYS/1388 |
Opis dzieła
Nieco zapomniany dziś Isaia Mabellini (znany lepiej jako Sarenco) był ważną postacią włoskiej sceny artystycznej lat 70. XX w. Jako nieformalny lider grupy poetów wizualnych, działających we Florencji pod nazwą Gruppo 70, Sarenco zyskał rozgłos dzięki autorskiemu miesięcznikowi Wojna poetycka [Lotta Poetica]. Komunizujący i wymierzony w kapitalistyczny system magazyn sprowokował zdecydowaną reakcję władz, które zamknęły wydawnictwo i skonfiskowały maszyny drukarskie. Prace Sarenco to realizacje z pogranicza sztuki wizualnej i poezji – pełne ironii i anarchistycznego zacięcia komentarze na temat kondycji środowiska artystycznego i jego uwikłania w mechanizmy rynku. Pochodzące z 1977 r. obiekty powstały z kolorowych kserokopii brytyjskich i holenderskich banknotów. Tytułowe „sztuka, władza, pieniądze i rodzina” spotykają się tu w postaciach królowej angielskiej i XVII-wiecznego mistrza malarstwa.
Krzysztof Kościuczuk (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 752).