Zbigniew Dłubak

Z cyklu "Egzystencje"

Udostępnij:
Datowanie: 1959 - 1966 r.
Technika: fotografia czarno-biała
Materiały: papier fotograficzny
Rozmiar:wys. 58 cm, szer. 48,5 cm; z passe-partout: wys. 80 cm, szer. 60 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 04.03.1980
Numer inwentarzowy: MS/SN/F/456/2

Opis dzieła

Po serii surrealistycznych zdjęć powstałych ok. 1948 r. oraz po Krajobrazach (1950–1962), Egzystencje są trzecim ważnym cyklem fotograficznym Zbigniewa Dłubaka. Seria datowana jest na lata 1959–1966, choć ok. 1967 r. sam autor zaliczył do niej także negatywy wnętrz pracowni i przedmiotów codziennego użytku powstałe jeszcze w latach 50. XX w. Egzystencje to cykl, który w zobiektywizowany i chłodny sposób  przedstawia akty oraz najprostsze przedmioty i urządzenia z warszawskiego studia artysty: talerz, karton, piec kaflowy. Znamienne jest, że Dłubak tworzył je w kontrze do informelu („sztuki bezkształtnej”, odmianie abstrakcji lat 50. XX w., dążącej do spotęgowania ekspresji obrazu). Za sprawą multiplikacji widoków, nietypowych ujęć perspektywicznych i niespotykanie dużych zbliżeń, ta pozornie neutralna rejestracja mówi o naturze i granicach samego medium. Choć artysta uważał Egzystencje za twór roboczy, mają one duże znaczenie dla jego późniejszej twórczości – niektóre zdjęcia z tego cyklu wykorzystał w słynnej Ikonosferze I – monumentalnej instalacji fotograficznej z 1967 r.Piotr Słodkowski (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 648-649).

Wystawy

Czuła uwaga. Urszula Czartoryska wobec fotografii [2021-05-28-2021-09-05]

Zbigniew Dłubak
Zbigniew Dłubak

Był fotografem, malarzem, teoretykiem sztuki, animatorem życia artystycznego, pedagogiem, a w latach 1953–72 redaktorem naczelnym miesięcznika „Fotografia”. W 1948 współorganizował wystawę sztuki nowoczesnej w Krakowie. W latach 1955–57 należał do Grupy 55, która za cel obrała poszukiwanie nowych form malarskich, oscylując pomiędzy abstrakcją a surrealizmem. Był jednym z inicjatorów ważnych dla polskiej fotografii pokazów: „Wystawa fotografii subiektywnej" (1968) i „Fotografowie poszukujący" (1971). Ewa Gałązka

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji