Martin Ebner

Parisienne / Paryżanka

Udostępnij:
Datowanie: 2012
Technika: film czarno-biały z dźwiękiem, zapis cyfrowy
Materiały: płyta DVD
Rozmiar:czas trwania 2 min 48 s min
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 2014
Numer inwentarzowy: MS/SN/V/113

Opis dzieła

Na osi pionowej ekranu, na ciemnym tle pasa startowego, widzimy jasny kadłub i skrzydła kołującego samolotu. Wszystko jest nieostre z powodu lejącego deszczu, którego krople rozmywają kontury, a dźwięk ich uderzenia w samolot nakłada się na dźwięk pracujących silników. W pewnym momencie dziób samolotu się podnosi i już wiemy, że samolot startuje. Znika pas startowy, poniżej samolotu pojawia się ciemna przestrzeń, którą chwilę później zastępują chmury. Deszcz pada nieustannie. Słychać gong anonsujący koniec manewru i chowanie kół, samolot leci dalej. Film kończy ciemny ekran z napisem „Parisienne”. Co ma do tego tytułowa Paryżanka? Być może to nazwa lotu łączącego nieznane nam zalane deszczem miasto z Paryżem? A może perfumy YSL, które ktoś z pasażerów wiezie w prezencie oczekującej kobiecie? Możemy mieć tylko nadzieję, że samolot, który wyruszył w drogę, bezpiecznie dotrze do celu. Film prezentowany był w Kunsthaus w Grazu w 2013 roku, na wystawie Competition for the Prize Promoting Contemporary Fine Arts of the Province of Styria, której kuratorem był Jarosław Suchan, dyrektor Muzeum Sztuki w Łodzi.

Anna Saciuk-Gąsowska

Wystawy

Competition for the Prize Promoting Contemporary Fine Arts of the Province of Styria

Martin Ebner

Urodził się w Wiedniu, mieszka i pracuje w Berlinie. Jest jednym z twórców i redaktorów poświęconego sztuce czasopisma „STARSHIP”, obecnego na rynku od 1998 roku. Jego działalność artystyczna skupia się przede wszystkim na filmie. Artysta jest również twórcą obiektów, instalacji i obrazów, ale to właśnie film stanowi dziedzinę, w której wypowiada się najchętniej. Filmy, zwykle dość krótkie, przedstawiają fragmenty rzeczywistości, akcji mniej lub bardziej powtarzalnych, które widz może kontynuować, nadawać im indywidualny ton, a także tworzyć na ich podstawie nowe historie, jak dzieje się to z filmem podarowanym do kolekcji Muzeum...

Dzieła w tej samej kolekcji