Piotr Jaros
Made in China
Datowanie: | 2005-2010 |
Technika: | instalacja |
Materiały: | materiały różne |
Sposób nabycia: | zakup |
Data nabycia: | 2010 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/R/552 |
Opis dzieła
Praca, zarówno w swym fizycznym, jak i mniej uchwytnym, intelektualnym aspekcie stanowi często powracający motyw w praktyce Piotra Jarosa. W jego obiektach i instalacjach, a przede wszystkim w filmach wideo, odnaleźć można zarówno wątek pracujących (niekiedy bez wyraźnego celu) robotników, jak też zaangażowanych w nie do końca jasne działania biznesmenów czy urzędników. Jarosa interesuje również miejsce, jakie w owej rzeczywistości tworzenia i wytwarzania dóbr zajmuje sam artysta. Made in China to zestaw niespełna 30 elementów, wykonanych z przemysłowo produkowanych materiałów, przypominających formy zwierzęce i architektoniczne. Te pozornie bezużyteczne, rachityczne przedmioty, przywodzące na myśl tanie plastikowe zabawki, nie pochodzą z Azji, lecz z pracowni artysty. W tym ironicznym zderzeniu do głosu dochodzą podobieństwa w rozumieniu egzotycznej ekonomii – której mechanizmy i skala są dla większości Europejczyków nie do wyobrażenia – oraz podobnie nieuchwytnych zasad rządzących współczesną produkcją artystyczną.
Krzysztof Kościuczuk (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 746).
Joanna Sokołowska, Robotnicy opuszczają miejsca pracy, Łódź : Muzeum Sztuki w Łodzi, 2010.