Joseph Beuys
Erdtelephon / Telefon-Ziemia
Datowanie: | 1973 |
Technika: | sitodruk barwny |
Materiały: | filc |
Rozmiar: | wys. 99 cm, szer. 60 cm |
Sposób nabycia: | dar |
Data nabycia: | 1981 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/B/9 |
Opis dzieła
Zestawienie aparatu telefonicznego z grudą ziemi stawia pytanie o relację między techniką i naturą. Wyposażony w tarczę obrotową telefon nie jest dla artysty tylko przekaźnikiem sygnałów dźwiękowych. To narzędzie otwierające przepływ energii między sferami materii i myśli. „Telefon-Ziemia” ma wspomagać twórcze myślenie i przyczyniać się do zmiany zastanego porządku. Widoczny poniżej krzyż, połączony z nazwiskiem artysty, jest symbolem energii sztuki. Energii, która zasila procesy życia.
„Moje obiekty należy widzieć jako środek stymulujący przekształcanie idei rzeźby, a także sztuki w ogólniejszym znaczeniu. Mają one prowokować do myślenia o tym, czym może być rzeźba oraz w jaki sposób koncepcja rzeźbienia może być rozszerzona aż po niewidzialny materiał, który używany jest przez każdego” – pisał Beuys we wstępie do katalogu wystawy w Nowym Jorku w 1979 r. Grafika Telefon-Ziemia nawiązuje do wcześniejszej o kilka lat rzeźby o tym samym tytule. Obie prace pokazują zwyczajny aparat telefoniczny, połączony kablami z grudą ziemi z wystającymi korzeniami. Beuys symbolicznie łączy dwie różne przestrzenie, popularny wytwór kultury i techniki człowieka z elementem natury. Telefon jest współczesnym narzędziem komunikacji, wymiany informacji, porozumienia, natomiast ziemię można odczytać jako symbol życiodajnej materii.
Karol Jóźwiak (Cytat za: "Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm", red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 150).
Atlas nowoczesności. Ćwiczenia (II EDYCJA) [2021-10-01-2026-10-01]
Jaromir Jedliński, Joseph Beuys. "Polentransport 1981", rozdz.: il. cz.-b., Budapest : Budapest Galeria Kiallitoterme, s. poz. kat. 23.,Rita Baum, Wrocław, wiosna 2002.,Jaromir Jedliński, Joseph Beuys. Polentransport 1981, rozdz.: il. cz.-b. s. 19, Teresa