Tadeusz Mysłowski

Twarze Nowego Yorku

Udostępnij:
Datowanie: 1979
Technika: wydruk komputerowy
Materiały: papier
Rozmiar:wys. 40 cm, szer. 32,5 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 12.01.1981
Numer inwentarzowy: MS/SN/GR/1368/1-50

Opis dzieła

Seria pięćdziesięciu wydruków komputerowych należy do obszernego, liczącego kilka tysięcy portretów, cyklu „Twarze Nowego Jorku" realizowanego przez Tadeusza Masłowskiego w latach 1974 – 1980. Projekt został poświęcony ludziom zamieszkującym różne części miasta. Do wydruków dołączona jest kartka ze schematyczną mapą, na której zaznaczono obszar, w którym wykonano znajdujące się w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi fotografie.

U podstaw działalności Mysłowskiego leży idea połączenia wzajemnie przenikających się kształtów organicznych z konstrukcjami wytworzonymi przez współczesną technologię. Tworząc portrety z serii „Twarze Nowego Jorku" artysta posługiwał się kamerą fotograficzną, poddając jednocześnie zdjęcia komputerowej transformacji. To, jak pisał w załączonym do pracy tekście, „naturalny produkt uboczny utylizacji technologii komputerowej” będący wynikiem rejestracji współpracy ludzi i komputerów. W projekcie Mysłowski montował je jako dokumenty stanowiące ilustrację owej technologicznej interakcji ze społeczeństwem. Fotograficzny zapis przekształca w drukarski raster, który następnie nakłada na siatkę ulic Manhattanu. W ten sposób dokonuje scalania podstawowych elementów – architektury i mieszkańców – składających się w równym stopniu na istnienie miasta. Metropolia nie ma sensu bez przemieszczających się po niej ludzi – tłumu wypełniającego ulice i zamieszkującego budynki. Artysta wykonywał fotografie w nieprzypadkowych miejscach: centrach handlowych, targowiskach, przestrzeniach rozrywki i innych szczególnie zatłoczonych punktach, jak choćby róg Times Square. Narożniki ulic to wyjątkowe przestrzenie - miejsca spotkań, charakteryzujące się zazwyczaj wzmożonym ruchem i decydujące o specyfice metropolii. W swoich działaniach artysta badał różne aspekty miasta. Inną swoją obszerną realizację „Avenue of the Americas" (1973–1979), również znajdującą się w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi, poświęcił w całości układowi urbanistycznemu nowojorskiego Manhattanu.

W cyklu „Twarze Nowego Jorku" Mysłowski odniósł się również do teorii Marshalla McLuhana i podjął refleksję nad rolą technologii w kształtowaniu współczesnego społeczeństwa. Wykorzystane przez niego fotografie powstały w sposób mechaniczny, a portretowane osoby pozostają anonimowe.

Dorota Stolarska-Kultys

Opis prosty

Seria pięćdziesięciu portretów należy do większego cyklu. Artysta pracował nad nim kilka lat. Składa się on z kilku tysięcy fotografii. Zostały one wydrukowane na komputerze. Projekt dotyczy mieszkańców Nowego Jorku. Na ukazujące ich zdjęcia artysta nałożył prosty rysunek ulic. W ten sposób połączył dwa aspekty miasta. Jeden to ludzie, drugi to architektura.

Dorota Stolarska-Kultys

Opis dla osób ze spektrum autyzmu

Tadeusz Mysłowski tworzył grafiki. Od wielu lat mieszka w Stanach Zjednoczonych. W swoich pracach pokazuje, jak wyglądają Stany Zjednoczone. Stworzył cykl prac zatytułowanych „Twarze Nowego Jorku”. Jest to kilkadziesiąt portretów ludzi, mieszkających w Nowym Jorku. Artysta wykonał fotografie ludzi różnych ras, mężczyzn i kobiet. Fotografie wydrukował na drukarce komputerowej. Papier po obu stronach jest dziurkowany. Jest to papier używany w dawnych drukarkach. Portrety są czarno-białe. Składają się z małych kwadracików jasnych i ciemnych. Widać je, jeśli popatrzy się z bliska. Zebrane razem tworzą portret.

Maciej Cholewiński, konsultacja ekspercka: Aleksandra Oszczęda.

Audiodeskrypcja

Autor: Tadeusz Mysłowski

Tytuł: „Twarze Nowego Jorku”

Wymiary: wysokość 40 cm, szerokość 32,5 cm, rozmiar samego wydruku wysokość 27,5 cm x szerokość 26,5 cm oraz kartka bliska formatu A4 w foliowej koszulce format wysokość 28,5 cm x szerokość 22 cm

Technika: wydruki komputerowe z drukarki igłowej na charakterystycznym papierze z bocznymi dziurkowanymi taśmami

Rok powstania: 1979

Praca „Twarze Nowego Jorku” Tadeusza Mysłowskiego to 50 czarno białych wydruków zdjęć z drukarki igłowej na arkuszach zagiętych do formatu około 40 cm x 32 cm. Na każdym z 50 arkuszy jest wydrukowane jedno zdjęcie portretowe jednej osoby. Modelki i modele różnią się wiekiem, strojem, nastrojem. Każdy jest inny. Specyfika druku na drukarce igłowej, zwykle używanej do druku dokumentów tekstowych i liczbowych, dalece różni się od jakości odbitki fotograficznej, czy dzisiejszych drukarek do zdjęć. Eksperyment Mysłowskiego polegał na wypróbowaniu narzędzia biurowego do drukowania wizerunków. W efekcie otrzymujemy odbitki twarzy bliskie oryginałom, rozbite na siatkę pionowych prostokątnych pikseli.

Na osobnej kartce Tadeusz Mysłowski zawarł opis swego projektu. Wynika z niego, że w okresie od stycznia 1976 do stycznia 1979 sfotografował 2000 osób. Byli to przypadkowi przechodnie, których spotykał w centrach handlowych, muzeach, sklepach, na targach staroci, w parkach i ogrodach zoologicznych w Nowym Jorku.

Reprezentatywny przykład z „Twarzy Nowego Jorku” to fotografia uśmiechniętej Afroamerykanki. Została ona sfotografowana na białym, gładkim tle. Narożniki kadru zdjęcia są przyciemnione, co upodabnia kadr do owalu. Twarz ujęta jest prawie symetrycznie w kadrze, delikatnie zwraca się w prawo, odsłaniając swoje prawe ucho. Czubek głowy dotyka górnej krawędzi wydruku. Dolna krawędź pracy przecina dekolt utworzony przez rozchyloną białą koszulę z długim, spiczastym kołnierzykiem i czarny sweter lub marynarkę.  Kobieta patrzy na wprost w obiektyw. Jej wysokie, lśniące czoło okolone jest gęstymi, skręconymi, krótkimi czarnymi włosami. Regularne czarne łuki brwi są uniesione, górne powieki są mięsiste, tęczówki oczu – bardzo ciemne. Nos jest prosty, szeroki. Twarz jest pełna, okrągłe policzki podnoszą się od szerokiego uśmiechu kobiety, uwydatniając kości policzkowe. Pełne, pomalowane, lśniące wargi odsłaniają rząd białych, równych zębów. Prawe ucho ozdobione jest kolczykiem – metalowym kółkiem. Czernie i szarości w wydruku to zakropkowane gęściej lub rzadziej kwadratowe moduły. Im bliżej podejdziemy do pracy – tym bardziej abstrakcyjny obraz zobaczymy. Fragment, który z oddalenia był podbródkiem, z bliska wygląda jak siatka dróg  z archaicznej  gry komputerowej.

Tekst Tadeusza Mysłowskiego towarzyszący pracy:

„Tadeusz Mysłowski/Twarze Nowego Jorku/Dokumenty komputerowe: Times Square, New York City/

Teorie McLuhana dotyczące wpływu technologii na wzorce społeczne i kulturowe wywołały powszechne zainteresowanie rolą technologii w kształtowaniu współczesnego społeczeństwa. Gdy technologia komputerowa stała się dostępna i popularna, możemy w bardziej jasny i czytelny sposób indywidualnie używać i dialogować z różnymi mediami komputerowymi: grami wideo, kalkulatorami kieszonkowymi, podręcznymi translatorami, urządzeniami grafiki komputerowej. Rejestracje tej współpracy ludzi i komputerów mogą zostać wygenerowane jako naturalny produkt uboczny utylizacji technologii komputerowej. W tym projekcie artysta montuje te produkty uboczne jako dokumenty ilustrujące tą technologiczną interakcję ze społeczeństwem. Te relatywne społeczne obserwacje niosą ze sobą określone kategorie informacji. Na przykład dokumenty twarzy ludzi, którzy zdecydowali się wziąć udział w procesie technologicznym (komputerowe generowanie obrazu) w następujących miejscach: centra handlowe, przestrzenie rozrywki, ogrody zoologiczne, pokazy domowe, targowiska, konwenty, plaże, pokazy jachtów, sklepy, muzea, targi, ryneczki, atrakcje turystyczne, resorty wypoczynkowe, pokazy samochodowe./

Nie czekaj na zdjęcie, podczas gdy możesz otrzymać nowoczesny obraz komputerowy tu i teraz, unikalny portret komputerowy, który możesz zabrać do domu. To zabawne.  To osobliwe.  I to właśnie się stało w grafice komputerowej./ 

Miejsce, gdzie zbierane były dokumenty: Nowy Jork/Times Square, Broadway i 46 ulica./

Daty projektu: styczeń 1976 – styczeń 1979/

Zebranych dokumentów: 2000/

To projekt, który będzie trwał, i który zgromadzi komputerowo wygenerowane obrazy z różnych rejonów geograficznych. Zróżnicowanie lokacji pomoże analizować dodatkowe dane na temat społecznych i kulturowych interakcji z technologią”.

Agnieszka Wojciechowska- Sej, konsultacja ekspercka: Magdalena Rutkowska.

Cyfrowe udostępnienie zasobów Muzeum Sztuki w Łodzi

Projekt pn. Cyfrowe udostępnienie zasobów Muzeum Sztuki w Łodzi współfinansowany jest w ramach Działania 2.3 Cyfrowa dostępność i użyteczność informacji sektora publicznego, poddziałanie 2.3.2 Cyfrowe udostępnienie zasobów kultury, oś priorytetowa II E-administracja i otwarty rząd Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.

Projekt pn. Cyfrowe udostępnienie zasobów Muzeum Sztuki w Łodzi współfinansowany jest w ramach Działania 2.3 Cyfrowa dostępność i użyteczność informacji sektora publicznego, poddziałanie 2.3.2 Cyfrowe udostępnienie zasobów kultury, oś priorytetowa II E-administracja i otwarty rząd Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Kwota dofinansowania: 679 359,96 PLN 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Kwota dofinansowania: 679 359,96 PLN 
Tadeusz Mysłowski

Malarz, grafik, rzeźbiarz, fotograf, autor instalacji. W latach 1957-63 uczęszczał do Liceum Sztuk Plastycznych w Lublinie. Od 1963 roku studiował na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowniach: Wacława Taranczewskiego, Konrada Srzednickiego i Włodzimierza Kunza. Dyplom obronił w 1969 roku. Debiutował wystawą w galerii „Arkady” BWA w Krakowie, a następnie prezentował prace w Galerii Lambert w Paryżu. W maju 1970 roku wyjechał na stałe do Nowego Jorku.   W swojej twórczości nawiązuje do tradycji konstruktywizmu i abstrakcji geometrycznej. Wśród ważnych dla niego artystów znajdują się Kazimierz Malewicz, Piet...