„Poszerzone pole widzenia", Muzeum Pałac Herbsta, 22 kwietnia 2022 - 8 stycznia 2023

Czwarta sala: opis wnętrza oraz audiodeskrypcja wybranych prac.

OPIS SALI

Przed Tobą wejście do niewielkiej salki na planie prostokąta. Przeciwległa ściana jest oddalona o około dwa metry, boczne po półtora metra. Na ścianie koloru czarno-niebieskiego, na wprost, wisi obraz przedstawiający miejską ulicę. Jest to praca pt. „Piotrkowska”. Jej autorem jest Andrzej Adam Sadowski. Na jaśniejszej ścianie, po prawej wisi obraz „Posłaniec krakowski” Wacława Koniuszki oraz fotografia „Reklamy” Janusza Brzeskiego. Obok zdjęcia cytat z cytowanej już książki „Światło obrazu”: „Na tej ponurej pustyni nagle pojawia się przede mną zdjęcie: ożywia mnie, a ja również użyczam mu życia. Bo tak muszę nazwać siłę przyciągania, która sprawia, że zdjęcie istnieje: ożywianie. Zdjęcie samo w sobie nie jest ożywione (…) ale mnie ożywia: tak właśnie oddziałuje każda przygoda”.


Tytuł: „Piotrkowska II"
Autor: Andrzej Adam Sadowski

Rok powstania: 1976 r.

Technika: farba akrylowa na płótnie 

Wymiary: wysokość 100 cm, szerokość 120 cm

Obraz przedstawia fragment ulicy w słoneczny dzień. W kolorystyce dominuje kolor granatowy, szary, beżowy. Pojawiają się akcenty czerwieni. Na pierwszym planie jezdnia. Za nią chodnik, którym idzie kilkadziesiąt osób. Pojedynczo, parami; kobiety i mężczyźni, osoby w różnym wieku. Kilka kobiet ma chustki na głowie, jeden z mężczyzn beret. Bliżej lewej krawędzi płótna, na chodniku, przy krawężniku, jedno, bezlistne drzewko przywiązane do palika. W tle elewacja kamienicy ze szklaną witryną sklepu po lewej oraz po stronie prawej bramą. Nad witryną sklepu czerwony napis: pieczywo. Na piętrze fragmenty okien oraz dwa balkony z ażurowymi balustradami. 


Tytuł: „Reklamy"
Autor: Janusz Maria Brzeski Brzeski

Rok powstania: ok. 1930 r.

Technika: fotografia czarno biała papier fotograficzny

Wymiary: wysokość 23 cm, szerokość 15,5 cm

Kadr czarnobiałej fotografii wypełnia cylindryczny słup ogłoszeniowy. Ujęty lekko od dołu. Na pierwszym planie, z prawej, przód samochodu z latarnią oraz fragmentem rejestracji KR. Na słupie m.in. ogłoszenie: Do ogółu ludności oraz afisze reklamujące teatralne przedstawienia. 


Tytuł: „Posłaniec krakowski"
Autor: Wacław Koniuszko

Rok powstania: 1881 r.

Technika: olej na płótnie

Wymiary: wysokość: 64 cm, szerokość: 50 cm

Obraz przedstawia starszego mężczyznę. Znajduje się w centrum kompozycji. Sylwetka w ujęciu do kolan. Mężczyzna zwraca się lekko w lewą stronę. Patrzy przed siebie. Ma głęboko osadzone, podpuchnięte oczy. Na lewym policzku pionową bruzdę. Sumiasty wąs zasłania górną wargę bladych ust. Mężczyzna na głowie ma czapkę z daszkiem. Na ramiona zarzuconą rozpiętą długą czarną pelerynę z szerokim, stojącym kołnierzem. Podbita jest czerwonym materiałem. Pod peleryną rozpięty brązowy płaszcz odsłaniający białą koszulę. Posłaniec oburącz trzyma fajkę. Prawą dłoń zaciska na długim cybuchu, lewą ujmuje główkę. Mężczyzna stoi na tle ściany. Spod niedbale położonej białej farby przebija szary tynk. W jej górnej części zawieszone zostały afisze. Największy z nich pionowy prostokąt, znajduje się po lewej stronie. Reklamuje on księgarnię Bartoszewicza. Napis głosi: „Stój, dokąd idziesz? Do księgarni Bartoszewicza. Po co? Kupić sobie przewodnik po Krakowie. A więcej jeszcze? Kupić fotografie znakomitych mężów w sztuce oraz oglądać ich utwory. Gdzie się to wszystko dzieje? W rynku głównym naprzeciw Kościoła Mariackiego".