„Poszerzone pole widzenia", Muzeum Pałac Herbsta, 22 kwietnia 2022 - 8 stycznia 2023

Druga sala: opis wnętrza oraz audiodeskrypcja wybranych prac.

OPIS SALI

Przed Tobą druga sala ekspozycyjna. Znacznie mniejsza od pierwszej. Jej podłoga ma kształt prostokąta. Przeciwległa ściana, krótsza, jest oddalona o kilkanaście metrów. W niej przejście do trzeciej sali. Boczna ściana, z lewej oddalona o metr, z prawej o trzy metry. Po lewej, wzdłuż ściany kratki wentylacyjne. Pośrodku sali, symetrycznie rozmieszczone dwa stalowe filary. Tłem dla prac są ściany pomalowane na czarno-niebiesko. Na ścianie po lewej stronie wisi obraz Jacka Malczewskiego przedstawiający kobietę z kosą na tle okna przez które wygląda starszy mężczyzna. Obok wisi martwa natura z sarną, której autorem jest Frans Snyders. Naprzeciw tych prac dwie fotografie Tadeusza Cypriana: „Memento Mori” oraz „Wojna”. Między nimi cytat z Susan Sontag:  „Wszystkie fotografie mówią: memento mori. Robiąc zdjęcie, stykamy się ze śmiertelnością, kruchością, przemijalnością ludzi i rzeczy. Właśnie dlatego, że wybieramy jakąś chwilę, wykrawamy ją i zamrażamy, wszystkie zdjęcia stanowią świadectwo nieubłaganego przemijania”. Ostatnia praca znajduje się na króciutkiej ściance na wprost, po lewej. To  fotografia przedstawiające Lublin z lat 30. XX autorstwa Stefana Kiełszni.
Na lewo od zdjęcia tabliczka z informacjami dotyczącymi kolejnej sali.

Obraz: „Śmierć II"

Autor: Jacek Malczewski

Rok powstania: 1917 r.
Technika: olej na tekturze
Wymiary: wysokość: 100 cm, szerokość: 74 cm
Obraz przedstawia młodą kobietę. Stoi zwrócona plecami do ściany budynku. Ściana wypełnia całą powierzchnię płótna. Ukazana jest pod lekkim kątem – od lewego dolnego narożnika ku prawej krawędzi obrazu. Od połowy płótna w górę, na całej szerokości, dolna część okna. Parapet oraz fragmenty dwóch, otwartych na zewnątrz skrzydeł. Kobieta pod nim stojąca ukazana została do wysokości ud. Opiera się plecami o ścianę. Brązowe włosy, z przedziałkiem pośrodku, są gładko zaczesane. Nad karkiem upięte w kok, który opiera się o parapet. We włosy, z tyłu i nad lewym niewidocznym uchem, wpięte kwiaty. Nad prawym uchem, włosy przytrzymane dwiema wsuwkami. Kobieta kieruje spojrzenie w dół. Ma ciemne brwi, drobny nos, pełne usta. Ubrana jest w czarną suknię przewiązaną paskiem. Rękawy są podwinięte. U prawego boku za pasek zaczepiony biały materiał. Jeden kraniec z przodu, drugi z tyłu. Dzięki czemu układa się w rodzaj kieszeni - worka. Między jego uszami wpięte za pasek dwa kwiaty – różowy i fioletowy. Płatki sercowatego kształtu. Kobieta lewą rękę ma opartą na biodrze. Na środkowym palcu obrączka. W prawej zgiętej w łokciu ręce trzyma kosę. Ostrze zwrócone w stronę ściany. W namalowanej przez Malczewskiego scenie pojawia się jeszcze jeden bohater. To stary mężczyzna znajdujący się w domu. Ukazana została jego głowa i ręka. Patrzy przez okno na kobietę. Prawą dłoń wyciąga przed siebie, opiera lekko o próg okna. Mężczyzna jest łysy, ma siwą brodę i wąsy, siwe krzaczaste brwi. Za jego plecami, w głębi zieleń drzew. Obraz utrzymany w chłodnej gamie kolorystycznej.

Tytuł: „Martwa natura z sarną"

Autor: Frans  Snyders

Rok powstania: XVII w.
Technika: Olej na płótnie
Wymiary: wysokość 168 cm, szerokość 114 cm
Obraz przedstawia wnętrze pomieszczenia z oknem. W nim nagromadzone warzywa, owoce oraz upolowane zwierzęta. Na pierwszym planie, na środku kompozycji, sarna. Zawieszona za tylną prawą nogę. Nogi przednie oraz głowa zwierzęcia ułożone na szarej półce. Przy pysku sarny leżą figi oraz zielone winogrona. Winogrona są także w wiklinowym koszu stojącym za głową sarny. Z jej lewej strony, na półce, leżą szparagi, arbuz oraz rak. Powyżej na ścianie zawieszony głową w dół zając oraz pozbawiony piór ptak. W prawym górnym narożniku znajduje się okno. Podzielone jest na 6 kwater. Przez dolne, prawe okienko do wnętrza zagląda szary kot.

Tytuł: „Memento mori" – kopia ekspozycyjna

Autor: Tadeusz Cyprian

Rok powstania: 1926 r.
Technika: czarno biała fotografia
Wymiary: wysokość 39 cm, szerokość 41 cm
Fotografia przedstawia kompozycję złożoną z czaszki oraz dwóch białych róż. Wszystko na ciemnym tle. Czaszka zwrócona jest w prawą stronę. Lekko uniesiona ku górze. Przy żuchwie, po jednej i drugiej stronie róża.

Tytuł: „Lublin – Podzamcze, ul. Krawiecka"

Autor: Stefan Kiełsznia

Czas powstania: 1938
Technika: Fotografia czarno-biała
Wymiary szczegółowe: wysokość 30 cm, szerokość 22,8 cm
Zdjęcie przedstawia fragment miejskiego pejzażu w słoneczny dzień. Z prawej strony niska chata ze spadzistym krzywym dachem. Kalenica domu biegnie wzdłuż linii od prawej krawędzi zdjęcia w jego głąb. Na podwórku, na pierwszym planie stoi duża drewniana skrzynia. Za nią wśród sznurów z praniem kilku chłopców. Pranie przewieszone jest również przez drewniany płot oddzielający to podwórko od kolejnego przylegającego do drugiej części chaty. W tle jednopiętrowe kamienice. Za nimi ściana zamku z wieżą.