Korowód. Edward Dwurnik i widma historii
| tytuł: | Korowód. Edward Dwurnik i widma historii | 
| autor: | Fot. Anna Zagrodzka | 
| rodzaj wydarzenia: | Dokumentacja wystawy | 
| termin wydarzenia: | 09.07-31.08.2021 | 
| miejsce wydarzenia: | Muzeum Pałac Herbsta (ur. Przędzalniana 72) | 
| kurator: | Katarzyna Kończal | 
Opis
W Muzeum Pałac Herbsta w okresie wakacyjnym zaprezentujemy dzieła Edwarda Dwurnika, które wzbogaciły naszą kolekcję dzięki darowi profesora Romana Zarzyckiego. Ta wyjątkowa donacja stała się inspiracją do ponownego przyjrzenia się twórczości artysty w zderzeniu z tradycją polskiego malarstwa, z którą prowadził burzliwy dialog. Owo zderzenie to zarazem punkt wyjścia do refleksji nad naszymi narodowymi mitami, które Dwurnik krytycznie i ironicznie nieustająco eksplorował.
Wystawa to zaproszenie do odbycia fantasmagorycznej podróży. Nakładają się na siebie czasy, a my zderzamy się ze znanymi nam kadrami i motywami. Wśród anonimowych postaci pojawiających się na obrazach, które tworzą tytułowy „korowód”, wiele jesteśmy w stanie rozpoznać dzięki atrybutom czy emblematycznym gestom. Sięgamy do wiedzy historycznej, ale też zbioru wyobrażeń o minionych wydarzeniach. Ekspozycja konfrontuje nas z kulturowymi kliszami, narodowymi symbolami i polską pamięcią zbiorową.
Oglądając prace Dwurnika dostrzegamy echa niepodległościowych zrywów. Wybrzmiewają one w niewyidealizowanej przestrzeni, wśród codzienności, zwyczajności, brzydoty. Artysta, odwołując się do wielkich mistrzów i XIX-wiecznej narracyjności, zrywa z patosem i podręcznikową ilustracyjnością. Symbole wielkiej i wzniosłej przeszłości dla jego współczesnego bohatera nie są niczym więcej jak tylko elementem krajobrazu, obok którego przechodzi się obojętnie. 
W pracach artysty dostrzegamy dowcip, szczerość, bezpośredniość, współodczuwanie, współuczestnictwo, ale i dystans. Dwurnik komentuje, ale nie poucza. Prześwietla jedną ze społecznych umów – dotyczącą tego, jak wykorzystujemy wiedzę historyczną oraz w jaki sposób chcemy utrwalać zbiór wyobrażeń i mitów o naszej przeszłości. O nas samych. Dwurnik odsłania to, co miało zostać ukryte, ściera puder. Jest ironiczny.
Tytułowy „korowód” odnosimy więc również do emblematycznych haseł związanych z polską kulturą, historią, tradycją. Ich nazywanie, rozpoznanie znaczeń może zrewidować naszą wizję historii i kulturowo utrwalonej pamięci. Prace Dwurnika proponują tu krytyczną perspektywę. 
W ten sposób na ekspozycji skonfrontowane zostaną ze sobą m.in. takie prace jak „Tiurma” Dwurnika i „Pochód ułanów polskich w 1830” Gierymskiego, „Pijane głowy” tego pierwszego z „Ostatnim klucznikiem Horeszkowa” Strzałeckiego, czy też „Romantycy” z „Rannym kirasjerem i dziewczyną” Kossaka oraz „Sceną batalistyczną” Pillatiego. Obrazy, z którymi skonfrontowane zostaną prace Dwurnika, pochodzą z kolekcji sztuki dawnej Muzeum Sztuki w Łodzi. 
| [Audiodeskrypcja. Widok ogólny wystawy] Korowód. Edward Dwurnik i widma historii : | Pobierz plik | 
 
          
 
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                  ![[Zaproszenie] Leonard Buczkowski. Przebłyski historii, przelotne obrazki. Kolorowe zaproszenie na wystawę w poziomie. Na jednolitym żółtym tle cz-b. fotografia artysty trzymającego drewnianą rzeźbę. Obok tytuł wystawy w j. polskim i angielskim oraz daty trwania i miejsce. Wzdłuż dolnej krawędzi na białym tle seria logotypów.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3520/thumb_1_Buczkowski_zap..jpg) 
                     ![[Informator] Prototypy /05: Marek Sobczyk. Podróż-Podrut (Polentransport) [...] Okładka folderu: Prototypy 05: Marek Sobczyk. Podróż-podrut [Polentransport]. Białe litery na jednolitym szarym tle. Tytuł w j. polskim i angielskim. Zawiera logo ms1.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3521/thumb_1_pic_2022_03_10_094834.jpg) 
                      
                      
                     ![[Informator] W jakim pięknym miejscu jesteśmy/ What a Fabulous Place We Are In [...] Ulotka wystawy, składana na trzy w harmonijkę. Widok na front z tytułem pisanym wielkimi ozdobnymi literami w j. polskim i prostą czcionką w j. angielskim. Poniżej daty i miejsce wystawy. Na stronach po lewo tekst w j. angielskim z podziałem na punktory.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3524/thumb_1_w_jakim_1.jpg) 
                     ![[Zaproszenie] Prototypy/Prototypes / 06: Alicja Bielawska. Na przecięciu linii/ At the Intersection of Lines. Kolorowe zaproszenie na wystawę w poziomie. Po lewo na czarnym tle tytuł wystawy w j. polskim i angielskim oraz daty trwania i miejsce. W tle biało-różowe płaszczyzny, które się krzyżują i cyfra: 06. Wzdłuż dolnej krawędzi na białym tle seria logotypów.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3525/thumb_1_Bielawska.zap.jpg) 
                      
                      
                      
                      
                     ![[Zaproszenie] Poszerzone pole widzenia/ A Wider Field of View [...] Zaproszenie na wystawę w poziome, utrzymane w ciemnej tonacji. W tle przetworzone graficznie zdjęcie grupy ludzi, bez wyraźnych detali. Na pierwszym planie szarymi literami tytuł w j. polskim i angielski oraz daty i miejsce ekspozycji. Poniżej logotypy.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3531/thumb_1_poszerzone_pole_zap..png) 
                      
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                