Korowód. Edward Dwurnik i widma historii
| tytuł: | Korowód. Edward Dwurnik i widma historii | 
| autor: | Fot. Anna Zagrodzka | 
| rodzaj wydarzenia: | Dokumentacja wystawy | 
| termin wydarzenia: | 09.07-31.08.2021 | 
| miejsce wydarzenia: | Muzeum Pałac Herbsta (ur. Przędzalniana 72) | 
| kurator: | Katarzyna Kończal | 
Opis
W Muzeum Pałac Herbsta w okresie wakacyjnym zaprezentujemy dzieła Edwarda Dwurnika, które wzbogaciły naszą kolekcję dzięki darowi profesora Romana Zarzyckiego. Ta wyjątkowa donacja stała się inspiracją do ponownego przyjrzenia się twórczości artysty w zderzeniu z tradycją polskiego malarstwa, z którą prowadził burzliwy dialog. Owo zderzenie to zarazem punkt wyjścia do refleksji nad naszymi narodowymi mitami, które Dwurnik krytycznie i ironicznie nieustająco eksplorował.
Wystawa to zaproszenie do odbycia fantasmagorycznej podróży. Nakładają się na siebie czasy, a my zderzamy się ze znanymi nam kadrami i motywami. Wśród anonimowych postaci pojawiających się na obrazach, które tworzą tytułowy „korowód”, wiele jesteśmy w stanie rozpoznać dzięki atrybutom czy emblematycznym gestom. Sięgamy do wiedzy historycznej, ale też zbioru wyobrażeń o minionych wydarzeniach. Ekspozycja konfrontuje nas z kulturowymi kliszami, narodowymi symbolami i polską pamięcią zbiorową.
Oglądając prace Dwurnika dostrzegamy echa niepodległościowych zrywów. Wybrzmiewają one w niewyidealizowanej przestrzeni, wśród codzienności, zwyczajności, brzydoty. Artysta, odwołując się do wielkich mistrzów i XIX-wiecznej narracyjności, zrywa z patosem i podręcznikową ilustracyjnością. Symbole wielkiej i wzniosłej przeszłości dla jego współczesnego bohatera nie są niczym więcej jak tylko elementem krajobrazu, obok którego przechodzi się obojętnie. 
W pracach artysty dostrzegamy dowcip, szczerość, bezpośredniość, współodczuwanie, współuczestnictwo, ale i dystans. Dwurnik komentuje, ale nie poucza. Prześwietla jedną ze społecznych umów – dotyczącą tego, jak wykorzystujemy wiedzę historyczną oraz w jaki sposób chcemy utrwalać zbiór wyobrażeń i mitów o naszej przeszłości. O nas samych. Dwurnik odsłania to, co miało zostać ukryte, ściera puder. Jest ironiczny.
Tytułowy „korowód” odnosimy więc również do emblematycznych haseł związanych z polską kulturą, historią, tradycją. Ich nazywanie, rozpoznanie znaczeń może zrewidować naszą wizję historii i kulturowo utrwalonej pamięci. Prace Dwurnika proponują tu krytyczną perspektywę. 
W ten sposób na ekspozycji skonfrontowane zostaną ze sobą m.in. takie prace jak „Tiurma” Dwurnika i „Pochód ułanów polskich w 1830” Gierymskiego, „Pijane głowy” tego pierwszego z „Ostatnim klucznikiem Horeszkowa” Strzałeckiego, czy też „Romantycy” z „Rannym kirasjerem i dziewczyną” Kossaka oraz „Sceną batalistyczną” Pillatiego. Obrazy, z którymi skonfrontowane zostaną prace Dwurnika, pochodzą z kolekcji sztuki dawnej Muzeum Sztuki w Łodzi. 
| [Audiodeskrypcja. Widok ogólny wystawy] Korowód. Edward Dwurnik i widma historii : | Pobierz plik | 
 
          
 
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                     ![Rewelacyjna wystawa sztuki XX w. [...] Rewelacyjna wystawa sztuki XX w. [...]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/2027/thumb_1_1971_05_21.jpg) 
                      
                     ![W 40 rocznicę otwarcia w łódzkim Muzeum Historii i Sztuki im. J.K. Bartoszewiczów [...] W 40 rocznicę otwarcia w łódzkim Muzeum Historii i Sztuki im. J.K. Bartoszewiczów [...]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/2030/thumb_1_1971_05_23__1_.jpg) 
                     ![[Zaproszenie] Alina Szpocznikow 1926 - 1973 [...] [Zaproszenie] Alina Szpocznikow 1926 - 1973 [...]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/2031/thumb_3_495_1.jpg) 
                     ![[Zaproszenie] Grzegorz Przyborek. Pamięć obrazów [...] [Zaproszenie] Grzegorz Przyborek. Pamięć obrazów [...]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/2032/thumb_2_496.jpg) 
                     ![[Zaproszenie] Lata Supports / Surfaces. Wystawa z kolekcji Centre Georges Pompidou[...]/ Les Années Support / Surfaces dans les collections du Centre Georges Pompidou [...] [Zaproszenie] Lata Supports / Surfaces. Wystawa z kolekcji Centre Georges Pompidou[...]/ Les Années Support / Surfaces dans les collections du Centre Georges Pompidou [...]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/2033/thumb_1_327_1.jpg) 
                      
                      
                      
                      
                      
                      
                 
       
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                