Korowód. Edward Dwurnik i widma historii
| tytuł: | Korowód. Edward Dwurnik i widma historii | 
| autor: | Fot. Anna Zagrodzka | 
| rodzaj wydarzenia: | Dokumentacja wystawy | 
| termin wydarzenia: | 09.07-31.08.2021 | 
| miejsce wydarzenia: | Muzeum Pałac Herbsta (ur. Przędzalniana 72) | 
| kurator: | Katarzyna Kończal | 
Opis
W Muzeum Pałac Herbsta w okresie wakacyjnym zaprezentujemy dzieła Edwarda Dwurnika, które wzbogaciły naszą kolekcję dzięki darowi profesora Romana Zarzyckiego. Ta wyjątkowa donacja stała się inspiracją do ponownego przyjrzenia się twórczości artysty w zderzeniu z tradycją polskiego malarstwa, z którą prowadził burzliwy dialog. Owo zderzenie to zarazem punkt wyjścia do refleksji nad naszymi narodowymi mitami, które Dwurnik krytycznie i ironicznie nieustająco eksplorował.
Wystawa to zaproszenie do odbycia fantasmagorycznej podróży. Nakładają się na siebie czasy, a my zderzamy się ze znanymi nam kadrami i motywami. Wśród anonimowych postaci pojawiających się na obrazach, które tworzą tytułowy „korowód”, wiele jesteśmy w stanie rozpoznać dzięki atrybutom czy emblematycznym gestom. Sięgamy do wiedzy historycznej, ale też zbioru wyobrażeń o minionych wydarzeniach. Ekspozycja konfrontuje nas z kulturowymi kliszami, narodowymi symbolami i polską pamięcią zbiorową.
Oglądając prace Dwurnika dostrzegamy echa niepodległościowych zrywów. Wybrzmiewają one w niewyidealizowanej przestrzeni, wśród codzienności, zwyczajności, brzydoty. Artysta, odwołując się do wielkich mistrzów i XIX-wiecznej narracyjności, zrywa z patosem i podręcznikową ilustracyjnością. Symbole wielkiej i wzniosłej przeszłości dla jego współczesnego bohatera nie są niczym więcej jak tylko elementem krajobrazu, obok którego przechodzi się obojętnie. 
W pracach artysty dostrzegamy dowcip, szczerość, bezpośredniość, współodczuwanie, współuczestnictwo, ale i dystans. Dwurnik komentuje, ale nie poucza. Prześwietla jedną ze społecznych umów – dotyczącą tego, jak wykorzystujemy wiedzę historyczną oraz w jaki sposób chcemy utrwalać zbiór wyobrażeń i mitów o naszej przeszłości. O nas samych. Dwurnik odsłania to, co miało zostać ukryte, ściera puder. Jest ironiczny.
Tytułowy „korowód” odnosimy więc również do emblematycznych haseł związanych z polską kulturą, historią, tradycją. Ich nazywanie, rozpoznanie znaczeń może zrewidować naszą wizję historii i kulturowo utrwalonej pamięci. Prace Dwurnika proponują tu krytyczną perspektywę. 
W ten sposób na ekspozycji skonfrontowane zostaną ze sobą m.in. takie prace jak „Tiurma” Dwurnika i „Pochód ułanów polskich w 1830” Gierymskiego, „Pijane głowy” tego pierwszego z „Ostatnim klucznikiem Horeszkowa” Strzałeckiego, czy też „Romantycy” z „Rannym kirasjerem i dziewczyną” Kossaka oraz „Sceną batalistyczną” Pillatiego. Obrazy, z którymi skonfrontowane zostaną prace Dwurnika, pochodzą z kolekcji sztuki dawnej Muzeum Sztuki w Łodzi. 
| [Audiodeskrypcja. Widok ogólny wystawy] Korowód. Edward Dwurnik i widma historii : | Pobierz plik | 
 
          
 
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                  ![[Zaproszenie] De Kompozycja. Brytyjska fotografia inscenizowana./ De Composition. Construckted Photography in Britain [...] [Zaproszenie] De Kompozycja. Brytyjska fotografia inscenizowana./ De Composition. Construckted Photography in Britain [...]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/2012/thumb_1_315_1.jpg) 
                     ![[Zaproszenie] Albers, Beuys, Schumacher. Grafika. [...] [Zaproszenie] Albers, Beuys, Schumacher. Grafika. [...]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/2013/thumb_1_316.jpg) 
                     ![[Zaproszenie] projektowanie (dla) nowej Europy/ designing (for a) new Europe [...] [Zaproszenie] projektowanie (dla) nowej Europy/ designing (for a) new Europe [...]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/2014/thumb_1_317.jpg) 
                     ![[Zaproszenie] Ze zbiorów Henryka Grohmana. Grafika i rzemiosło artystyczne [...] [Zaproszenie] Ze zbiorów Henryka Grohmana. Grafika i rzemiosło artystyczne [...]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/2015/thumb_1_318_1.jpg) 
                     ![[Zaproszenie] Ędward Łazikowski. Obiekty z lat 1979 - 1997 [...]/ Edward Łazikowski. Objects from 1979 - 1997 [...] [Zaproszenie] Ędward Łazikowski. Obiekty z lat 1979 - 1997 [...]/ Edward Łazikowski. Objects from 1979 - 1997 [...]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/2016/thumb_1_319_1.jpg) 
                     ![[Zaproszenie] Katarzyna Kobro 1898 - 1951. W setną rocznicę urodzin [...]/ On the 100th anniversary of her birth [...] [Zaproszenie] Katarzyna Kobro 1898 - 1951. W setną rocznicę urodzin [...]/ On the 100th anniversary of her birth [...]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/2017/thumb_4_491_1.jpg) 
                     ![[Zaproszenie] Dyrektor Muzeum Sztuki w Łodzi ma zaszczyt zaprosić na prawykonanie kompozycji Bronisława Kazimierza Przybylskiego Konstrukcja w metalu. Pamięci Katarzyny Kobro [...] [Zaproszenie] Dyrektor Muzeum Sztuki w Łodzi ma zaszczyt zaprosić na prawykonanie kompozycji Bronisława Kazimierza Przybylskiego Konstrukcja w metalu. Pamięci Katarzyny Kobro [...]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/2018/thumb_2_493.jpg) 
                      
                      
                     ![[Zaproszenie] Dyrektor Muzeum Sztuki w Łodzi uprzejmie zaprasza do udziału w sesji: Katarzyna Kobro 1898 - 1951. W setna rocznicę urodzin [...] [Zaproszenie] Dyrektor Muzeum Sztuki w Łodzi uprzejmie zaprasza do udziału w sesji: Katarzyna Kobro 1898 - 1951. W setna rocznicę urodzin [...]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/2021/thumb_2_492.jpg) 
                      
                     ![[Informator] Program sesji Katarzyna Kobro 1898 - 1951. W setną rocznicę urodzin [...]/ Program of the Conference Katarzyna Kobro 1898 - 1951. On the 100th Anniversary of her birth [...] [Informator] Program sesji Katarzyna Kobro 1898 - 1951. W setną rocznicę urodzin [...]/ Program of the Conference Katarzyna Kobro 1898 - 1951. On the 100th Anniversary of her birth [...]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/2024/thumb_5_494_1.jpg) 
                      
                 
       
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                