Korowód. Edward Dwurnik i widma historii
| tytuł: | Korowód. Edward Dwurnik i widma historii | 
| autor: | Fot. Anna Zagrodzka | 
| rodzaj wydarzenia: | Dokumentacja wystawy | 
| termin wydarzenia: | 09.07-31.08.2021 | 
| miejsce wydarzenia: | Muzeum Pałac Herbsta (ur. Przędzalniana 72) | 
| kurator: | Katarzyna Kończal | 
Opis
W Muzeum Pałac Herbsta w okresie wakacyjnym zaprezentujemy dzieła Edwarda Dwurnika, które wzbogaciły naszą kolekcję dzięki darowi profesora Romana Zarzyckiego. Ta wyjątkowa donacja stała się inspiracją do ponownego przyjrzenia się twórczości artysty w zderzeniu z tradycją polskiego malarstwa, z którą prowadził burzliwy dialog. Owo zderzenie to zarazem punkt wyjścia do refleksji nad naszymi narodowymi mitami, które Dwurnik krytycznie i ironicznie nieustająco eksplorował.
Wystawa to zaproszenie do odbycia fantasmagorycznej podróży. Nakładają się na siebie czasy, a my zderzamy się ze znanymi nam kadrami i motywami. Wśród anonimowych postaci pojawiających się na obrazach, które tworzą tytułowy „korowód”, wiele jesteśmy w stanie rozpoznać dzięki atrybutom czy emblematycznym gestom. Sięgamy do wiedzy historycznej, ale też zbioru wyobrażeń o minionych wydarzeniach. Ekspozycja konfrontuje nas z kulturowymi kliszami, narodowymi symbolami i polską pamięcią zbiorową.
Oglądając prace Dwurnika dostrzegamy echa niepodległościowych zrywów. Wybrzmiewają one w niewyidealizowanej przestrzeni, wśród codzienności, zwyczajności, brzydoty. Artysta, odwołując się do wielkich mistrzów i XIX-wiecznej narracyjności, zrywa z patosem i podręcznikową ilustracyjnością. Symbole wielkiej i wzniosłej przeszłości dla jego współczesnego bohatera nie są niczym więcej jak tylko elementem krajobrazu, obok którego przechodzi się obojętnie. 
W pracach artysty dostrzegamy dowcip, szczerość, bezpośredniość, współodczuwanie, współuczestnictwo, ale i dystans. Dwurnik komentuje, ale nie poucza. Prześwietla jedną ze społecznych umów – dotyczącą tego, jak wykorzystujemy wiedzę historyczną oraz w jaki sposób chcemy utrwalać zbiór wyobrażeń i mitów o naszej przeszłości. O nas samych. Dwurnik odsłania to, co miało zostać ukryte, ściera puder. Jest ironiczny.
Tytułowy „korowód” odnosimy więc również do emblematycznych haseł związanych z polską kulturą, historią, tradycją. Ich nazywanie, rozpoznanie znaczeń może zrewidować naszą wizję historii i kulturowo utrwalonej pamięci. Prace Dwurnika proponują tu krytyczną perspektywę. 
W ten sposób na ekspozycji skonfrontowane zostaną ze sobą m.in. takie prace jak „Tiurma” Dwurnika i „Pochód ułanów polskich w 1830” Gierymskiego, „Pijane głowy” tego pierwszego z „Ostatnim klucznikiem Horeszkowa” Strzałeckiego, czy też „Romantycy” z „Rannym kirasjerem i dziewczyną” Kossaka oraz „Sceną batalistyczną” Pillatiego. Obrazy, z którymi skonfrontowane zostaną prace Dwurnika, pochodzą z kolekcji sztuki dawnej Muzeum Sztuki w Łodzi. 
| [Audiodeskrypcja. Widok ogólny wystawy] Korowód. Edward Dwurnik i widma historii : | Pobierz plik | 
 
          
 
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                  ![[Zaproszenie] Impuls dadaistyczny w polskiej sztuce i literaturze dwudziestowiecznej.  Zaproszenie towarzyszące konferencji naukowej, okładka, układ w pionie. W centrum figura o nieregularnych bokach, wzdłuż których zapisane są poszczególne człony tytułu. Na górze wielkimi literami wyraz „IMPULS”, obok w pionie dopisek „dadaistyczny”.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3754/thumb_1_pic_2023_09_19_073009.jpg) 
                      
                     ![[Informator/folder] Nowosielski w Łodzi/Nowosielski in Łódź [...]  Folder wystawy. Na froncie fragment kolorowej reprodukcji. Portret mężczyzny w okularach przeciwsłonecznych siedzącego przy stole, w tle widok z okna. Powyżej baner z jasnego tła oraz nagłówek z tytułem wystawy w j. polskim i angielskim oraz logo ms1.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3756/thumb_1_pic_2023_10_10_082305.jpg) 
                      
                      
                     ![[Zaproszenie] Nowosielski w Łodzi/ Nowosielski in Łódź.   Zaproszenie na wystawę, układ w pionie. Na górze reprodukcja obrazu artysty wydrukowana do krawędzi strony. Poniżej treść zaproszenia. Czarne litery na białym tle. Od góry: tytuł, data wernisażu, data zakończenia, miejsce. Poniżej pasek  logotypów.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3759/thumb_1_nowosielski_zap.jpeg) 
                      
                      
                      
                      
                      
                     ![[Informator/folder] Andrzej Zwierzchowski. Działania archaiczne/ Archaic activities.  Okładka folderu wystawy. Na froncie fragment kolorowej reprodukcji wydrukowany bez marginesów strony. Przestawia stłoczone budynki nad brzegiem wody oraz ich lustrzane odbicie. Na górze nazwisko artysty, tytuł w językach polskim i angielskim oraz logotyp](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3767/thumb_1_zwierzchowski.jpg) 
                      
      