Korowód. Edward Dwurnik i widma historii
| tytuł: | Korowód. Edward Dwurnik i widma historii | 
| autor: | Fot. Anna Zagrodzka | 
| rodzaj wydarzenia: | Dokumentacja wystawy | 
| termin wydarzenia: | 09.07-31.08.2021 | 
| miejsce wydarzenia: | Muzeum Pałac Herbsta (ur. Przędzalniana 72) | 
| kurator: | Katarzyna Kończal | 
Opis
W Muzeum Pałac Herbsta w okresie wakacyjnym zaprezentujemy dzieła Edwarda Dwurnika, które wzbogaciły naszą kolekcję dzięki darowi profesora Romana Zarzyckiego. Ta wyjątkowa donacja stała się inspiracją do ponownego przyjrzenia się twórczości artysty w zderzeniu z tradycją polskiego malarstwa, z którą prowadził burzliwy dialog. Owo zderzenie to zarazem punkt wyjścia do refleksji nad naszymi narodowymi mitami, które Dwurnik krytycznie i ironicznie nieustająco eksplorował.
Wystawa to zaproszenie do odbycia fantasmagorycznej podróży. Nakładają się na siebie czasy, a my zderzamy się ze znanymi nam kadrami i motywami. Wśród anonimowych postaci pojawiających się na obrazach, które tworzą tytułowy „korowód”, wiele jesteśmy w stanie rozpoznać dzięki atrybutom czy emblematycznym gestom. Sięgamy do wiedzy historycznej, ale też zbioru wyobrażeń o minionych wydarzeniach. Ekspozycja konfrontuje nas z kulturowymi kliszami, narodowymi symbolami i polską pamięcią zbiorową.
Oglądając prace Dwurnika dostrzegamy echa niepodległościowych zrywów. Wybrzmiewają one w niewyidealizowanej przestrzeni, wśród codzienności, zwyczajności, brzydoty. Artysta, odwołując się do wielkich mistrzów i XIX-wiecznej narracyjności, zrywa z patosem i podręcznikową ilustracyjnością. Symbole wielkiej i wzniosłej przeszłości dla jego współczesnego bohatera nie są niczym więcej jak tylko elementem krajobrazu, obok którego przechodzi się obojętnie. 
W pracach artysty dostrzegamy dowcip, szczerość, bezpośredniość, współodczuwanie, współuczestnictwo, ale i dystans. Dwurnik komentuje, ale nie poucza. Prześwietla jedną ze społecznych umów – dotyczącą tego, jak wykorzystujemy wiedzę historyczną oraz w jaki sposób chcemy utrwalać zbiór wyobrażeń i mitów o naszej przeszłości. O nas samych. Dwurnik odsłania to, co miało zostać ukryte, ściera puder. Jest ironiczny.
Tytułowy „korowód” odnosimy więc również do emblematycznych haseł związanych z polską kulturą, historią, tradycją. Ich nazywanie, rozpoznanie znaczeń może zrewidować naszą wizję historii i kulturowo utrwalonej pamięci. Prace Dwurnika proponują tu krytyczną perspektywę. 
W ten sposób na ekspozycji skonfrontowane zostaną ze sobą m.in. takie prace jak „Tiurma” Dwurnika i „Pochód ułanów polskich w 1830” Gierymskiego, „Pijane głowy” tego pierwszego z „Ostatnim klucznikiem Horeszkowa” Strzałeckiego, czy też „Romantycy” z „Rannym kirasjerem i dziewczyną” Kossaka oraz „Sceną batalistyczną” Pillatiego. Obrazy, z którymi skonfrontowane zostaną prace Dwurnika, pochodzą z kolekcji sztuki dawnej Muzeum Sztuki w Łodzi. 
| [Audiodeskrypcja. Widok ogólny wystawy] Korowód. Edward Dwurnik i widma historii : | Pobierz plik | 
 
          
 
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                      
                      
                     ![[Zaproszenie] Andrzej Łobodziński. Prace z lat 1956-1972/Works from 1956-1972 [...] Zaproszenie na wystawę w pionie. Na górze czarno-białe zdjęcie na którym mężczyzna pochyla się nad adapterem płyt winylowych. Poniżej czarnymi literami na białym tle: nazwisko artysty, tytuł, data otwarcia i zakończenia wystawy oraz adres ms1.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3745/thumb_1___obodzi__ski_zap..jpg) 
                     ![[Informator/folder] Andrzej Łobodziński. Prace z lat 1956-1972/Works from 1956-1972. Okładka folderu, składanka w formacie A5. Na froncie czarno-białe zdjęcie na którym mężczyzna pochyla się nad adapterem płyt winylowych. Powyżej biały baner z nazwiskiem artysty, tytułem wystawy w j. polskim i angielskim oraz logo ms1.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3746/thumb_1_pic_2023_09_06_082543.jpg) 
                      
                     ![[Informator/folder] Józef Panfil. Fundament prawdy/ The Foundation of Truth. Folder wystawy, składanka w formacie A5, w pionie. Na froncie fragment kolorowej reprodukcji zadrukowany do krawędzi strony. Widoczne ślady pędzla i gruba warstwa farby. Na górze, białymi literami zapisane nazwisko, tytuł i logo ms1](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3748/thumb_1_pic_2023_09_12_104909.jpg) 
                     ![[Informator/folder] Artur Nacht-Samborski. Maski czasu/Masks of Time. Folder wystawy, składanka w formacie A5, w pionie. Na froncie kolorowa reprodukcja zadrukowana do krawędzi strony. Głowa człowieka na ciemnym tle. Powyżej białymi literami zapisane nazwisko, tytuł i logo ms1.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3749/thumb_1_pic_2023_09_14_073229.jpg) 
                     ![[Informator/folder] Komponowanie przestrzeni. Rzeźby awangardy. Folder towarzyszący wystawie, składanka. Na okładce kolorowa reprodukcja rzeźby przestrzennej, zdjęcie w poziomie. Powyżej nagłówek. Zawiera: logo ms2, adres i tytuł wystawy zapisany wielkimi literami, w j. polskim.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3750/thumb_1_pic_2023_09_19_072200.jpg) 
                      
      ![[Informator/folder] Spotkania, wykłady, prezentacje, dyskusje. Październik-grudzień 2015.  Okładka informatora. Na białym tle, w centrum reprodukcja pracy Andrzeja Dłużniewskiego. Przedstawia kłębek włóczki na szarym tle. Powyżej logotyp ms, nagłówek z adresami oraz tytuł zapisany wielkimi literami: Spotkania, wykłady, prezentacje, dyskusje](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3752/thumb_1_pic_2023_09_19_071935.jpg) 
                     ![[Informator/folder] Digitalizacja zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi  Okładka informatora. Na białym tle, w centrum kolorowa reprodukcja rzeźby autorstwa Katarzyny Kobro. Powyżej logotyp ms oraz tytuł zapisany wielkimi literami: Digitalizacja zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3753/thumb_1_pic_2023_09_19_072442.jpg) 
                     