Zmiennokształtność: Eisenstein jako metoda
| tytuł: | Zmiennokształtność: Eisenstein jako metoda | 
| autor: | Fot. Anna Zagrodzka | 
| rodzaj wydarzenia: | Dokumentacja wystawy | 
| termin wydarzenia: | 22.06-23-09.2018 | 
| miejsce wydarzenia: | ms (obecnie ms1, ul. Więckowskiego 36) | 
| kurator: | Aleksandra Jach | 
Opis
Wystawa łączyła dzieła artysty z jego wizualnymi inspiracjami oraz sztuką współczesną. Zmiennokształtność pozwala analizować Eisensteina i odwrotnie – Eisenstein staje się metodą w myśleniu o zmiennokształtności.
Zmiennokształtność to siła przekreślająca granice pomiędzy myśleniem i działaniem, tworzeniem i destrukcją, organizmami i materią, życiem i śmiercią. Metamorfoza przeraża – rodzi kształty nieoswojone i nieprzewidywalne. Może także fascynować, kojarzyć się z wolnością i ucieczką przed normami. Odnalezienie się w tej dynamice i wykorzystywanie plastyczności ciała, materii i relacji jest umiejętnością wartą rozwijania. Polem eksperymentów z formą może być sztuka. Ćwiczy w rozciąganiu granic, przekraczaniu ich i wykreślaniu nowych. Oswaja ze zmianą.
Wystawa opowiadała o zmiennokształtności poprzez postać Siergieja Eisensteina. Wykorzystywała do tego biografię znanego reżysera i teoretyka, jego filmy, rysunki oraz teksty. Artysta eksplorował potencjał metamorfozy przede wszystkim w swoich rysunkach. Eksperymentalny charakter tych prac nie tylko wiąże się z odkrywaniem nowych tematów i sposobów ekspresji, ale stanowi też klucz do zrozumienia twórczości autora jako działania skoncentrowanego na procesie. Rysunki były dla niego metodą tworzenia i myślenia: wizualnym dziennikiem pozwalającym na bieżąco notować ewolucję siebie i świata.
Podążając tropami pozostawionymi przez artystę, otrzymujemy opowieść o nieustannej transformacji materii, jej wpływie na postrzeganie historii, tożsamości, ciała, popędów i relacji. Mietod [Metoda] (1932–1948) to jedna z ostatnich – nieukończonych – książek Eisensteina, w której głosił on potrzebę „myślenia poprzez zmysły”. Takie myślenie wymaga umiejętnej rejestracji przeskoków do innego stanu skupienia, w stronę nowej formy życia lub nowego sposobu funkcjonowania. Sztuka eksponuje momenty ekstazy (ex-stasis), kiedy woda zamienia się w parę, ogień w popiół, a człowiek przekształca się w zwierzę albo staje się kupką kurzu. Sama także prowokuje ciąg transformacji, a jej forma jest tylko nietrwałym uchwyceniem ewolucji świata; ożywianiem tego, co nie-żywe, tworzeniem kostiumów i masek, destrukcją, fragmentaryzacją i poszukiwaniem jedności.
Wystawa oparta była na cytatach i fragmentach, które spaja hasło „filmowości”. Eisensteina fascynowała umiejętność manipulowania doświadczeniem czasu i przestrzeni za pomocą różnych gatunków artystycznych. Dlatego na wystawie obecne są odniesienia do twórczości inspirujących go artystów pracujących nie tylko z filmem, ale także z rysunkiem czy animacją (Miguel Covarrubias, Walt Disney, Honoré Daumier, J.J. Grandville, Jean Painlevé, Saul Steinberg). „Filmowość” dzieł sztuki była dla Eisensteina warunkiem reprezentacji plazmatycznych cech materii i organizmów. Prace Marcela Broodthaersa, Wandy Czełkowskiej, Władysława Hasiora, Petera Kassovitza, Grzegorza Kowalskiego, Any Mendiety,  Hanny Nowickiej, Allana Schneidera, Piotra Kopika czy Franciszki Themerson, zestawione w przestrzeni wystawy z dorobkiem Eistensteina, rozwijały intuicje reżysera i teoretyka i udowadniały, jak bardzo temat zmiennokształtności jest aktualny w sztuce współczesnej.
Niektóre prace prezentowane na wystawie zawierały treści, które mogą być odebrane jako kontrowersyjne. Wstęp dla osób niepełnoletnich jedynie za zgodą opiekunów. 
Kuratorka: Aleksandra Jach
Architektura wystawy: Krzysztof Skoczylas
Identyfikacja wizualna wystawy: Turbodizel
 
          
 
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                      
                      
                     ![[Zaproszenie] Andrzej Łobodziński. Prace z lat 1956-1972/Works from 1956-1972 [...] Zaproszenie na wystawę w pionie. Na górze czarno-białe zdjęcie na którym mężczyzna pochyla się nad adapterem płyt winylowych. Poniżej czarnymi literami na białym tle: nazwisko artysty, tytuł, data otwarcia i zakończenia wystawy oraz adres ms1.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3745/thumb_1___obodzi__ski_zap..jpg) 
                     ![[Informator/folder] Andrzej Łobodziński. Prace z lat 1956-1972/Works from 1956-1972. Okładka folderu, składanka w formacie A5. Na froncie czarno-białe zdjęcie na którym mężczyzna pochyla się nad adapterem płyt winylowych. Powyżej biały baner z nazwiskiem artysty, tytułem wystawy w j. polskim i angielskim oraz logo ms1.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3746/thumb_1_pic_2023_09_06_082543.jpg) 
                      
                     ![[Informator/folder] Józef Panfil. Fundament prawdy/ The Foundation of Truth. Folder wystawy, składanka w formacie A5, w pionie. Na froncie fragment kolorowej reprodukcji zadrukowany do krawędzi strony. Widoczne ślady pędzla i gruba warstwa farby. Na górze, białymi literami zapisane nazwisko, tytuł i logo ms1](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3748/thumb_1_pic_2023_09_12_104909.jpg) 
                     ![[Informator/folder] Artur Nacht-Samborski. Maski czasu/Masks of Time. Folder wystawy, składanka w formacie A5, w pionie. Na froncie kolorowa reprodukcja zadrukowana do krawędzi strony. Głowa człowieka na ciemnym tle. Powyżej białymi literami zapisane nazwisko, tytuł i logo ms1.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3749/thumb_1_pic_2023_09_14_073229.jpg) 
                     ![[Informator/folder] Komponowanie przestrzeni. Rzeźby awangardy. Folder towarzyszący wystawie, składanka. Na okładce kolorowa reprodukcja rzeźby przestrzennej, zdjęcie w poziomie. Powyżej nagłówek. Zawiera: logo ms2, adres i tytuł wystawy zapisany wielkimi literami, w j. polskim.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3750/thumb_1_pic_2023_09_19_072200.jpg) 
                      
      ![[Informator/folder] Spotkania, wykłady, prezentacje, dyskusje. Październik-grudzień 2015.  Okładka informatora. Na białym tle, w centrum reprodukcja pracy Andrzeja Dłużniewskiego. Przedstawia kłębek włóczki na szarym tle. Powyżej logotyp ms, nagłówek z adresami oraz tytuł zapisany wielkimi literami: Spotkania, wykłady, prezentacje, dyskusje](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3752/thumb_1_pic_2023_09_19_071935.jpg) 
                     ![[Informator/folder] Digitalizacja zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi  Okładka informatora. Na białym tle, w centrum kolorowa reprodukcja rzeźby autorstwa Katarzyny Kobro. Powyżej logotyp ms oraz tytuł zapisany wielkimi literami: Digitalizacja zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3753/thumb_1_pic_2023_09_19_072442.jpg) 
                      
                 
                 
                 
                 
                