Dimitrije Basicević Mangelos (Grupa Gorgona)
Studiował historię sztuki i filozofię w Wiedniu i Zagrzebiu. Do 1960 roku pracował w Jugosłowiańskiej Akademii Nauki i Sztuki, gdzie pełnił rolę kuratora Galerii Nowoczesnej i Archiwów Sztuki. W 1957 roku otrzymał doktorat z filozofii (Uniwersytet w Zagrzebiu). Od 1952 roku współpracował także z Galerią Sztuki Chłopskiej (w 1960 roku przekształconą na Galerię Sztuki Prymitywnej). Zajmował się organizacją wystaw w Jugosławii i za granicą. Pisał eseje o sztuce. Był także redaktorem pism „Bit” i „Spot”. Przede wszystkim promował sztukę abstrakcyjną, pomagając w powstaniu Salonu 54 (Rijeka). Od 1971 roku był dyrektorem Centrum Filmu, Fotografii i Telewizji.
Współpracował przy organizacji Nowych Tendencji. Bašičević jako artysta funkcjonował pod pseudonimem Mangelos (od nazwy miejscowości, w której się urodził) i tworzył prace oparte na tekście, wykorzystując różne języki, alfabety, tradycje kaligraficzne. Jego wiersze zostały opublikowane w zbiorze Eulalia ilustrowanym przez Matija Skurjeniego (1959) oraz w Guernice ilustrowanej przez Ivana Generalicia (1921–1992).
Był członkiem grupy Gorgona działającej w Zagrzebiu w latach 1959–1966. Jej trzon tworzyli: Josip Vaništa (ur. 1924), Julije Knifer (1924–2000), Marijan Jevšovar (1922–1998), Đuro Seder (ur. 1927), rzeźbiarz Ivan Kožarić (1921), architekt, malarz i fotograf Miljenko Horvat (1935–2012), historycy sztuki i krytycy: Radoslav Putar (1929–1994), Matko Meštrović (1933) i Dimitrije Bašičević (1921–1987), działający także jako artysta pod pseudonimem Mangelos. Okazjonalnie w ramach grupy pojawiały się dodatkowe osoby.