Marysia Lewandowska

Marysia Lewandowska

Artystka od 1982 roku mieszkająca w Londynie, tworzy projekty i instalacje na pograniczu sztuki i poszukiwań teoretycznych, bada publiczne funkcje archiwów, muzeów i wystaw, koncentrując się na brakujących głosach kobiet. W 2009 roku wzięła udział w przedsięwzięciu Tytuł roboczy: archiwum w Muzeum Sztuki w Łodzi. W ramach wystawy przygotowała własny projekt zatytułowany Czułe muzeum, zajmując się historią Ryszarda Stanisławskiego i Urszuli Czartoryskiej. Inne projekty artystki obejmują: Women's Audio Archive (2009), Undoing Property? (z Laurel Ptak, 2013), It's About Time na 58. Biennale w Wenecji (2019), Enthusiasts Archive (z Neilem Cummingsem, 2019) oraz Dismantling the Faculty of Law (2021). Była także rezydentką w Cosmic House w Londynie, co zaowocowało instalacją dźwiękową How to Pass through a Door (2022). Inne prace oparte na głosie obejmują Welcome (2023) w Kestner Gesellschaft w Hanowerze oraz Recording_1989 w Kunsthalle w Baden Baden (2023). Wykładała m.in. na Concordia University w Montrealu, School of Art Institute w Chicago, School of Visual Arts w Nowym Jorku, Canterbury College of Art and Design, Konstfack University College of Fine Arts w Sztokholmie oraz Chińskim Uniwersytecie w Hongkongu. 
Marysia Lewandowska
Marysia Lewandowska, fot. Marcin Stępnień, archiwum Muzeum Sztuki w Łodzi
Dzieła