Shanti Dave
Studiował w Baroda w Faculty of Fine Arts (1950–55) i Maharaja Sayajirao
University (1956). Działalność artystyczną rozpoczął jako projektant graficzny.
Pod koniec lat 50. w jego twórczości dochodziły do głosu zarówno sztuka
europejska (przede wszystkim malarstwo informel), jak i tradycja sztuki hinduskiej.
Prace abstrakcyjne, utrzymane w konwencji abstrakcji metaforycznej
i ekspresyjnej, przeplatały się z przedstawiającymi, które cechowało silne
uproszczenie i celowo sprymitywizowana forma. W latach 60. pojawiły się
charakterystyczne dla malarstwa taszystowskiego motywy pasów wyłaniających
się z mglistej, barwnej struktury tła. W kolejnej dekadzie oprócz farby
olejnej stosował w swoich obrazach wosk, a w kompozycje włączane były
teksty i motywy religijne. Ostatnie lata to czas realizacji m.in. prac na papierze,
w których powtarza się motyw barwnej sterty płytek wykaligrafowanych
znakami tantrycznymi. Shanti Dave należy do pokolenia artystów-pionierów
poszukujących dróg włączenia się w aktualną sztukę międzynarodową przy
jednoczesnym zachowaniu hinduskiej tożsamości artystycznej. Sam podkreśla
silny związek swojej twórczości z duchowością indyjską. Od 1956 był
członkiem awangardowej Baroda Group of Artists. Zajmował się także grafiką
i wykonywał murale na oficjalne zlecenia (budynek parlamentu, New Delhi,
1956; linie lotnicze Air India – oddziały w Indiach, Stanach Zjednoczonych,
Europie i Australii, 1960–63; Pawilon Indyjski na wystawie Expo w Montrealu,
1967). Mieszka w New Delhi. W Grabowski Gallery miał jedną wystawę
indywidualną.
Paulina Kurc – Maj
University (1956). Działalność artystyczną rozpoczął jako projektant graficzny.
Pod koniec lat 50. w jego twórczości dochodziły do głosu zarówno sztuka
europejska (przede wszystkim malarstwo informel), jak i tradycja sztuki hinduskiej.
Prace abstrakcyjne, utrzymane w konwencji abstrakcji metaforycznej
i ekspresyjnej, przeplatały się z przedstawiającymi, które cechowało silne
uproszczenie i celowo sprymitywizowana forma. W latach 60. pojawiły się
charakterystyczne dla malarstwa taszystowskiego motywy pasów wyłaniających
się z mglistej, barwnej struktury tła. W kolejnej dekadzie oprócz farby
olejnej stosował w swoich obrazach wosk, a w kompozycje włączane były
teksty i motywy religijne. Ostatnie lata to czas realizacji m.in. prac na papierze,
w których powtarza się motyw barwnej sterty płytek wykaligrafowanych
znakami tantrycznymi. Shanti Dave należy do pokolenia artystów-pionierów
poszukujących dróg włączenia się w aktualną sztukę międzynarodową przy
jednoczesnym zachowaniu hinduskiej tożsamości artystycznej. Sam podkreśla
silny związek swojej twórczości z duchowością indyjską. Od 1956 był
członkiem awangardowej Baroda Group of Artists. Zajmował się także grafiką
i wykonywał murale na oficjalne zlecenia (budynek parlamentu, New Delhi,
1956; linie lotnicze Air India – oddziały w Indiach, Stanach Zjednoczonych,
Europie i Australii, 1960–63; Pawilon Indyjski na wystawie Expo w Montrealu,
1967). Mieszka w New Delhi. W Grabowski Gallery miał jedną wystawę
indywidualną.
Paulina Kurc – Maj
