Hubert Czerepok

Survivors of the White Cube

Udostępnij:
Datowanie: 2003
Technika: ready-made, druk
Materiały: tektura, plastik, farba graficzna, papier
Sposób nabycia:zakup (dotacja MKiDN)
Data nabycia: 29.08.2017
Numer inwentarzowy: MS/SN/R/606

Opis dzieła

Survivors of the white Cube (Ocaleni z białego kubika) to praca, która jest strategiczną grą planszową. Została zaprojektowana przez Huberta Czerepoka wraz z Sebastianem Mendezem. Ma autoreferencyjny charakter – odnosi się do struktury i wewnętrznych procesów wpływających na kształt pola artystycznego (jak nazwał to Pierre Bourdieu), w którym funkcjonują m.in. artyści, kuratorzy i instytucje. Cynizm artysty, który zaprojektował tę grę, polega na tym, że nie nawiązuje ona w żaden sposób do samej sztuki. Rolę w grze odgrywa strategia gracza przy operowaniu takimi zasobami, jak budżet, czas, zainteresowanie publiczności, znajomość z kuratorem czy możliwie największa sieć kontaktów. Wpływ na wygraną mają również szczęście lub pech. Zabawna gra stanowi gorzki komentarz do mechanizmów kształtujących świat sztuki. Ze względu na fakt, że przywodzi na myśl Monopol, grę można interpretować nie tylko jako wyraz krytyki instytucjonalnej, pozwala ona bowiem spojrzeć także na pole artystyczne w szerszym kontekście – jako część skomercjalizowanego systemu, niemal całkowicie zaanektowaną przez jego mechanizmy, co powoduje urynkowienie czasu, stosunków międzyludzkich i niemal wszystkich innych składowych. Gra będąca smutną diagnozą świata sztuki prowokuje pytanie o istnienie środowisk zdolnych stawić opór mechanizmom sterowanym kapitałem. 

Maria Franecka

Dzieła zakupione z programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego "Narodowe kolekcje sztuki współczesnej" 2017

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Hubert Czerepok

Hubert Czerepok urodził się w Słubicach, jest artystą wizualnym. Studiował na Akademii Artystycznej w Poznaniu. Współprowadził Galerię ON. Wraz ze Zbigniewem Rogalskim działał w duecie Magisters. Ukończył Jan van Eyck Academie w Maastricht i Higher Institute for Fine Arts w Antwerpii. Prowadził zajęcia w Pracowni Wideo na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Obecnie profesor nadzwyczajny na Wydziale Malarstwa i Nowych Mediów Akademii Sztuki w Szczecinie, kierownik Pracowni Filmu Eksperymentalnego.

Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także