Edmund Zdanowski
Vilnlus – Śv. Kazimiero Jomarkas / Jarmark św. Kazimierza
Datowanie: | 1932 - 1934 |
Technika: | fotografia czarno-biała |
Materiały: | papier |
Rozmiar: | wys. 13,6 cm, szer. 8,5 cm |
Sposób nabycia: | zakup |
Data nabycia: | 07.10.1981 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/F/839 |
Opis dzieła
Edmund Zdanowski należał do tych uczniów Jana Bułhaka, którzy przekroczyli wypracowany przez mistrza piktorializm (tendencja polegająca na uzyskiwaniu na zdjęciu efektów malarskich) i zwrócili się ku fotografii reportażowej oraz dokumentalnej. W przypadku Zdanowskiego ta zmiana postawy jest wyraźnie zauważalna. Oprócz uczestniczenia w wystawach fotografii, takich jak IV Międzynarodowy Salon Fotografiki (1930), artysta pracował dla wileńskiego dziennika „Słowo”, w którym prezentował nowe podejście do wykonywania zdjęć. Podczas gdy Bułhak optował za przemyślanym kadrowaniem, które najlepiej uwydatniłoby plastyczność motywu, Zdanowski podkreślał, że niczego nie upozowuje, a pejzaż i modela „łapie na gorąco”. Zdjęcie dokumentujące doroczny jarmark św. Kazimierza odpowiada tej deklaracji. Na fotografii widoczny w tle kościół został bezceremonialnie przesłonięty przez piramidę ustawioną z drewnianych beczek. Banalny motyw, umieszczony na pierwszym planie i w samym centrum kadru, niweczy obraz subtelnej gry światła i cienia na murach świątyni.
Piotr Słodkowski (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 738).