• Przejdź do menu głównego
  • Przejdź do treści
  • Przejdź do wyszukiwarki
  • Deklaracja dostępności
  • Dolne Menu
Muzeum Sztuki w Łodzi
Rezerwacja biletów
Wyszukiwarka
zaawansowana
Czcionka: A A+ A++ A
Kontrast:
A
A
A
A
informacja dla niepełnosprawnych
Logo MSL
Menu
  • kolekcja
    • kolekcja sztuki XX i XXI wieku
    • kolekcja sztuki dawnej
    • sala neoplastyczna
    • nowe dzieła w kolekcji
    • pokazy tematyczne
    • straty wojenne muzeum sztuki w łodzi
  • archiwum
    • archiwum wystaw i wydarzeń ms
    • druki
    • dokumenty sztuki XX i XXI wieku
  • wiedza
    • audio, wideo
    • teksty
  • biblioteka
    • katalog elektroniczny
    • komputerowy katalog kartkowy
  • dostępność
  • moje zasoby
Czcionka: A A+ A++ A
Kontrast:
A
A
A
A
informacja dla niepełnosprawnych
Muzeum Sztuki w Łodzi
Rezerwacja biletów
Change language:
Obrazek dla zmiana języka na język angielskiEnglish
  • kolekcja
    • kolekcja sztuki XX i XXI wieku
    • kolekcja sztuki dawnej
    • sala neoplastyczna
    • nowe dzieła w kolekcji
    • pokazy tematyczne
    • straty wojenne muzeum sztuki w łodzi
  • archiwum
    • archiwum wystaw i wydarzeń ms
    • druki
    • dokumenty sztuki XX i XXI wieku
  • wiedza
    • audio, wideo
    • teksty
  • biblioteka
    • katalog elektroniczny
    • komputerowy katalog kartkowy
  • dostępność
  • moje zasoby
Change language:
Obrazek dla zmiana języka na język angielskiEnglish

Kompozycje architektoniczne Władysława Strzemińskiego

Jesteś tutaj: Strona główna > Dzieła
Idź do całej kolekcji

Kompozycje architektoniczne Władysława Strzemińskiego

PAULINA KURC-MAJ


Kompozycje architektoniczne to cykl obrazów, jakie Władysław Strzemiński tworzył w latach 1926–1929. Ich numeracja od 1 do 15 została nadana później przez badaczy. Wszystkie oparte o ściśle wyliczoną kompozycję bazującą na stałym stosunku liczbowym (z reguły na tzw. „złotym podziale”, czyli proporcji 8:5) są przykładem wdrożenia rozważań zawartych w książce, którą artysta napisał wraz z żoną Katarzyną Kobro Kompozycja przestrzeni. Obliczenia rytmu czasoprzestrzennego (1931). Jak pisali: „Określając ten stosunek liczbowy każdego wymiaru następnego do wymiaru poprzedniego, jako «n» jesteśmy w stanie z góry przewidzieć i obliczyć wszystkie wymiary wszystkich kształtów. W ten sposób dzieło sztuki staje się dla nas odczuwalne jako stały i ciągły rytm wymiarów, ułożonych według prawa ścisłego i dokładnego”. W przypadku malarstwa punktem wyjścia do obliczeń byłyby wymiary płótna. Analizując problemu rytmu w malarstwie w serii Kompozycji architektonicznych, Strzemiński doszedł jednak do wniosku, że zastosowanie rytmu w malarstwie jest „zboczeniem architektonicznym”. W przeciwieństwie do architektury, którą cechował odbiór czasoprzestrzenny, malarstwo miało być bowiem zjawiskiem czysto przestrzennym, pozaczasowym. Podkreślał tym samym wyjątkowość opracowanej przez siebie wcześniej teorii Unizmu w malarstwie (1928).


Sortowanie:
  • Artysta / artystka A-Z
  • Artysta / artystka Z-A
  • Tytuł A-Z
  • Tytuł Z-A
  • Datowanie (najdalsze)
  • Datowanie (najnowsze)
  • Czas nabycia (najdalsze)
  • Czas nabycia (najnowsze)
Wyświetlaj: Kafelki Kafelki Lista Lista
Kompozycja architektoniczna 13c
/ Pius Ciapało / Pius Ciapało / Pius Ciapało / Pius Ciapało
Kompozycja architektoniczna 13c
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Kompozycja architektoniczna 4a
/ Pius Ciapało / Pius Ciapało / Pius Ciapało / Pius Ciapało
Kompozycja architektoniczna 4a
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Kompozycja architektoniczna 7b
/ Pius Ciapało / Pius Ciapało / Pius Ciapało / Pius Ciapało
Kompozycja architektoniczna 7b
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Kompozycja architektoniczna 1
/ Pius Ciapało / Pius Ciapało / Pius Ciapało / Pius Ciapało
Kompozycja architektoniczna 1
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Kompozycja architektoniczna 2a
/ Pius Ciapało / Pius Ciapało / Pius Ciapało / Pius Ciapało
Kompozycja architektoniczna 2a
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Kompozycja architektoniczna 6b
/ Pius Ciapało / Pius Ciapało / Pius Ciapało / Pius Ciapało
Kompozycja architektoniczna 6b
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Kompozycja architektoniczna 3a
/ Pius Ciapało / Pius Ciapało / Pius Ciapało / Pius Ciapało
Kompozycja architektoniczna 3a
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Kompozycja architektoniczna 14d
/ Pius Ciapało / Pius Ciapało / Pius Ciapało / Pius Ciapało
Kompozycja architektoniczna 14d
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Kompozycja architektoniczna 11c
/ Pius Ciapało / Pius Ciapało / Pius Ciapało / Pius Ciapało
Kompozycja architektoniczna 11c
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Kompozycja architektoniczna 5b
/ Pius Ciapało / Pius Ciapało / Pius Ciapało / Pius Ciapało
Kompozycja architektoniczna 5b
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Kompozycja architektoniczna 8b
/ Pius Ciapało / Pius Ciapało / Pius Ciapało / Pius Ciapało
Kompozycja architektoniczna 8b
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Kompozycja architektoniczna 9c
/ Pius Ciapało / Pius Ciapało / Pius Ciapało / Pius Ciapało
Kompozycja architektoniczna 9c
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Poprzednia strona
12
Poprzednia strona
Następna strona
Logo MSL
  • Facebook (otwarcie linku w nowej karcie)
  • Youtube  (otwarcie linku w nowej karcie)
  • Twitter   (otwarcie linku w nowej karcie)
  • Instagram (otwarcie linku w nowej karcie)
  • Google+ (otwarcie linku w nowej karcie)
  • Strona główna
  • Mapa serwisu
  • BIP
  • O projekcie
  • Deklaracja dostępności
  • Regulamin
  • Kontakt
  • Wróć do góry serwisu ^
Fundusze Europejskie
Copyright © 2009 - 2024 Muzeum Sztuki w Łodzi