• Przejdź do menu głównego
  • Przejdź do treści
  • Przejdź do wyszukiwarki
  • Deklaracja dostępności
  • Dolne Menu
Muzeum Sztuki w Łodzi
Rezerwacja biletów
Wyszukiwarka
zaawansowana
Czcionka: A A+ A++ A
Kontrast:
A
A
A
A
informacja dla niepełnosprawnych
Logo MSL
Menu
  • kolekcja
    • kolekcja sztuki XX i XXI wieku
    • kolekcja sztuki dawnej
    • sala neoplastyczna
    • nowe dzieła w kolekcji
    • pokazy tematyczne
    • straty wojenne muzeum sztuki w łodzi
  • archiwum
    • archiwum wystaw i wydarzeń ms
    • druki
    • dokumenty sztuki XX i XXI wieku
  • wiedza
    • audio, wideo
    • teksty
  • biblioteka
    • katalog elektroniczny
    • komputerowy katalog kartkowy
  • dostępność
  • moje zasoby
Czcionka: A A+ A++ A
Kontrast:
A
A
A
A
informacja dla niepełnosprawnych
Muzeum Sztuki w Łodzi
Rezerwacja biletów
Change language:
Obrazek dla zmiana języka na język angielskiEnglish
  • kolekcja
    • kolekcja sztuki XX i XXI wieku
    • kolekcja sztuki dawnej
    • sala neoplastyczna
    • nowe dzieła w kolekcji
    • pokazy tematyczne
    • straty wojenne muzeum sztuki w łodzi
  • archiwum
    • archiwum wystaw i wydarzeń ms
    • druki
    • dokumenty sztuki XX i XXI wieku
  • wiedza
    • audio, wideo
    • teksty
  • biblioteka
    • katalog elektroniczny
    • komputerowy katalog kartkowy
  • dostępność
  • moje zasoby
Change language:
Obrazek dla zmiana języka na język angielskiEnglish

Obrazy procesualne Erny Rosenstein

Jesteś tutaj: Strona główna > Dzieła
Idź do całej kolekcji

Obrazy procesualne Erny Rosenstein


PAWEŁ POLIT

Kurator, Dział Zbiorów Sztuki Nowoczesnej



Erna Rosenstein (trzecia od lewej, jako pierwsza Aiko Miyawaki, następnie Alfred Lenica, po prawej Janusz Zagrodzki) na otwarciu wystawy
„Aiko Miyawaki. Formy Przestrzenne", Muzeum Sztuki w Łodzi, 1970




W twórczości Erny Rosenstein manifestuje się ścisła współzależność między procesem tworzenia i ewolucją wizji malarskiej. W przekonaniu artystki obraz rozwija się w świadomości, a jego zapis ujawnia (jak wcześniej chciał tego Paul Klee) sam proces kształtowania zmierzający do formy. „Dla mnie obraz nigdy nie jest ukończony. Zawsze bym mogła go dalej prowadzić" – wyznała Rosenstein. Stwierdziła również, że „zawsze rzecz nieistniejąca, nieznana, coś, co we mnie dopiero się pojawia – jest ważna. Na tym polega w ogóle twórczość, żeby odkryć to, co jest tajemnicą samego autora".

Kompozycje Rosenstein podporządkowane są jest dynamice przestrzeni, która „chce wyjść poza ramy obrazu, poza regularny prostokąt”. Mają one charakter linearny, kojarząc się z surrealistyczną techniką zapisu automatycznego. Artystka uznała obejrzenie w Paryżu, w 1938 roku, międzynarodowej wystawy surrealizmu za doświadczenie fundujące jej tożsamość artystyczną.

Artystka nasyca swoje obrazy treścią osobistą, wywiedzioną często z traumatycznych przeżyć z okresu drugiej wojny światowej. Treść ta ma charakter ulotny, opiera się wizualizacji. Jej ujawnieniu służy metoda łączenia kruchego materiału wspomnień z aktualnym doświadczeniem. Rosenstein stwierdziła, że „za każdym razem wspominanie bywa nową twórczością. Ono nie jest autentykiem. Gdy wspominam – nie jestem pewna, czy tak było naprawdę. Wciąż dokładam nowy kolor z teraźniejszości". Z tego powodu prace jej mają wymiar ściśle biograficzny; Anka Ptaszkowska uznała, że Rosenstein wyposaża obraz w charakter „intymnej notatki i marginalnego śladu”. Napisała również, że: 

„To, co maluje [Rosenstein], to są wewnętrzne pejzaże – pejzaże intymne. Biologiczność tych obrazów nie wynika z zapatrzenia w sam proces organicznego wzrostu ani nie odwołuje się do jakichkolwiek syntez czy naukowych uzasadnień. Forma biologiczna jest tutaj instrumentem najbardziej czułym, zdolnym zatrzymać uciekające wrażenia – uchwycić i utrwalić zmienność psychicznych stanów. Forma ta potrafi pomieścić najbogatszy zasób skojarzeń i przekazać je we wszystkich odcieniach".

Prace artystki określić można jako próby archeologicznej eksploracji przeżyć, docierania do ich najbardziej ukrytych warstw. Skojarzone z aktualnym materiałem wrażeniowym, odległe wspomnienia nabierają życia, manifestują się jako organiczne kształty, które w sposób spontaniczny rozrastają się, pęcznieją i multiplikują na kształt komórek organizmu, tworząc niekiedy złożone układy. Zmierzają do organicznej pełni, by następnie krystalizować się jako podłoże nowych form. Niekiedy artystka porzuca poziom zdefiniowanego kształtu, schodząc na poziom energii – zderzeń amorficznych cząstek materii.
Prace Rosenstein mają charakter czasowy, znamionuje je tendencja do integrowania procesu twórczego z procesem rzeczywistości. Koresponduje to z przekonaniem artystki, że:

„Sztuka to wieczne szukanie, ciągłe odkrywanie nowych światów; wewnętrznych i zewnętrznych. W gruncie rzeczy to jest to samo. Nieraz jak maluję, to mam wrażenie, że ja tylko uwidaczniam to, co i tak płynie w powietrzu. Pilnuję tylko, żeby się dobrze odbiło na płótnie, żeby było prawdziwe. Mam uczucie, że ja tylko próbuję uwidocznić coś, co i tak istnieje, albo co, co będzie, ale ja to mam już w sobie. Tam wewnątrz jest całkowite pomieszanie czasu i przestrzeni, tumult, chaos".





Sortowanie:
  • Artysta / artystka A-Z
  • Artysta / artystka Z-A
  • Tytuł A-Z
  • Tytuł Z-A
  • Datowanie (najdalsze)
  • Datowanie (najnowsze)
  • Czas nabycia (najdalsze)
  • Czas nabycia (najnowsze)
Wyświetlaj: Kafelki Kafelki Lista Lista
Bez granic
Erna Rosenstein
Bez granic
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Rozmowa z archeologiem
Erna Rosenstein
Rozmowa z archeologiem
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Obraz przedstawiający abstrakcyjną kompozycję z wielobarwną formą organiczną po prawej stronie.
Erna Rosenstein
Chwila wieczności
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Narodziny
Erna Rosenstein
Narodziny
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Układ pionowy, obraz namalowany farbą olejną na płótnie. Abstrakcyjna kompozycja wykonana w odcieniach koloru niebieskiego i białego. W centrum znajduje się kulista forma z płaszczyzną pokrytą pionowymi prążkami. Wokół swobodnie rozmieszczone różnokształt
Erna Rosenstein
Podróż astrologa
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Kompozycja w układzie pionowym. Obraz wykonany farbą olejną na płótnie przedstawia abstrakcyjną kompozycję w odcieniach błękitu i bieli. Pośrodku umieszczono owalną formę na jasnym tle, z której u góry wychodzą mniejsze owalne kształty. Wzdłuż prawej i do
Erna Rosenstein
Pęcznieje
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Po cichu papier zaczyna mówić niewidocznością
Erna Rosenstein
Po cichu papier zaczyna mówić niewidocznością
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Chwila
Erna Rosenstein
Chwila
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Odbicia
Erna Rosenstein
Odbicia
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Narastanie
Erna Rosenstein
Narastanie
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Logo MSL
  • Facebook (otwarcie linku w nowej karcie)
  • Youtube  (otwarcie linku w nowej karcie)
  • Twitter   (otwarcie linku w nowej karcie)
  • Instagram (otwarcie linku w nowej karcie)
  • Google+ (otwarcie linku w nowej karcie)
  • Strona główna
  • Mapa serwisu
  • BIP
  • O projekcie
  • Deklaracja dostępności
  • Regulamin
  • Kontakt
  • Wróć do góry serwisu ^
Fundusze Europejskie
Copyright © 2009 - 2024 Muzeum Sztuki w Łodzi