Audiodeskrypcja
Autor: Gustaw Gwozdecki
Tytuł: Głowa
Data: przed 1926
Wymiary: wys. 27,8 cm x szer. 21,5 cm
Technika: monotypia wyretuszowana olejem
Ze zbiorów Yale University Art Gallery
Tyflografika:
Wymiary: zgodnie z oryginałem
Technika: druk strukturalny UV
Opracowanie: Karolina Banaszkiewicz-Badura „Gimnastyka wyobraźni”
Druk: Scorpio Sp. z o. o.
Konsultacja tyflografiki: Magdalena Rutkowska
Praca przedstawia portret osoby. Trudno jednoznacznie stwierdzić czy kobiety czy mężczyzny. Malowana jest energicznymi, pociągnięciami pędzla. Rysunek mocno uproszczony, miejscami dekoracyjny. Przeważają brązy i beże.
Okrągła twarz wypełnia kartkę niemal od krawędzi do krawędzi. Na pierwszy plan wysuwają się różowe usta: górna warga czerwieńsza, dolna jaśniejszy róż. Brązowy kontur rozmija się z różową plamą warg. Wokół ust jasny beżowy szeroki obrys.
Nos jest prosty, namalowany szerokim pędzlem w jasnym, beżowym kolorze. Linia nosa przechodzi w łuk brwiowy. Taka sama linia pojawia się pod oczami. Obrys oczu jest ciemnobrązowy. Oko po lewej stronie ma czarną przerywaną linią zaznaczone rzęsy. Drugie oko prawie bez rzęs. Oczy w środku puste, bez tęczówek. Brwi czarne-szare, przetarte. Przylegają do szerokiej jasnej linii luku brwiowego. Po obu strach przy kącikach oczu na szerokim obrysie nosa namalowano po jednej żółtopomarańczowej kropce. Skupiają na sobie uwagę patrzącego.
Włosy w nieładzie, faliste, malowane szerszymi i węższymi pociągnięciami pędzla. Nie nachodzą na obrys twarzy. U dołu szyja – uproszczona zwężająca się ku krawędzi. Zamalowana na jasny beż mechanicznymi pociągnięciami pędzla. Broda podkreślona dwoma łukami: pomarańczowym i żółtym. Tło za postacią to tylko dwa dolne narożniki. Zamalowane niejednolicie na niebiesko. W prawym dolnym rogu dekoracyjny podpis artysty: Gwozdecki.
Gustaw Gwozdecki urodził się w 1880 roku w Warszawie, zmarł w 1935 roku w Paryżu. Zajmował się malarstwem, rysunkiem, grafiką i rzeźbą. Był również krytykiem sztuki.
W 1899 roku rozpoczął studia malarskie w prywatnej szkole malarstwa Stanisława Grocholskiego w Monachium. Rok później wyjechał do Krakowa na Akademię Sztuk Pięknych, gdzie uczęszczał do pracowni malarstwa prowadzonej pod kierunkiem Jana Stanisławskiego. W kolejnym roku uczęszczał do warszawskiej Akademii do pracowni Konrada Krzyżanowskiego. Dzięki stypendium Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych wyjechał uczyć się rzeźby do paryskiej École des Beaux-Arts. Regularnie obrazy artysty pojawiały się na paryskich wystawach: Salon Jesienny, Salon Niezależnych. Wystawiał również w Warszawie, Poznaniu i Wiedniu.
Gwozdecki współtworzył prywatną szkołę artystyczną o nazwie: Polska Akademia Malarska. Niestety jej działalność przerwał wybuch I wojny światowej. Od 1916 roku artysta na zmianę mieszkał w Paryżu i Nowym Jorku. W obu tych krajach promował sztukę polską. Był przewodniczącym zarządu nowojorskich Salów Dorocznych. Przyjaźnił się z Katherine Dreier, artystką i kolekcjonerką, która promowała sztukę abstrakcyjną w ramach Société Anonyme.
Artysta otwarty był na różne nowe style i prądy w sztuce. Inspirował się między innymi ekspresjonizmem i fowizmem. W portretach, które powstały po 1916 roku można zauważyć wpływ art déco.
Autorka skryptu: Katarzyna Mądrzycka-Adamczyk
Konsultacja: Konsultacja: Magdalena Rutkowska