Prototypy 06: Alicja Bielawska. Na przecięciu linii

Widok ogólny wystawy

Sala wystawowa podzielona jest na trzy nawy przez kolumnadę, której kolumny miejscami ukryte są za ściankami działowymi. Narożnik sali z prawej od wejścia jest zaokrąglony. Przed łukowatą ścianą znajduje się instalacja Alicji Bielawskiej, składająca się ze zwisającej z sufitu płachty zszytej z różnokolorowych pasów półprzezroczystej tkaniny. Materiał ułożony jest w kształt spirali, zwisa do wysokości około 30 cm nad ziemią. Spirala została powtórzona przez różnobarwne stożki ceramiczne o zróżnicowanej wielkości. Tego samego typu stożki znajdują się również na podłodze przy łukowatej ścianie. Obiekty są w odcieniach różu, błękitu, czerwieni, żółci, zieleni. Przed instalacją na ścianie znajduje się oprawiony, geometryczny rysunek artystki. 

Przed środkową nawą znajduje się kolejna instalacja Bielawskiej. Składa się ze zwisających z sufitu na podłogę lin owiniętych tkaninami o charakterystycznych dla artystki barwach. Obok instalacji po prawo na piedestale znajduje się przestrzenna rzeźba Katarzyny Kobro. Następnie na środku nawy umieszczono przestrzenną pracę Bielawskiej stanowiącą konstrukcję z aluminiowych rurek i zwisających z nich tkanin. Za nią są rzeźbiarskie akty Kobro prezentowane na postumentach. Jeszcze dalej instalacja Bielawskiej z powyginanej rurki, na którą nawleczono duże, ceramiczne, kuliste korale. Na końcu nawy na ścianie znajduje się instalacja Keitha Sonniera stanowiąca geometryczną konstrukcję z neonów o kolorach żółtym, niebieskim i czerwonym. Połączone są kablami, które zwisają i wyznaczają linie na podłodze i ścianie.

Na prawej ścianie środkowej nawy prezentowane są rysunki. Po lewej stronie ściany widnieją abstrakcyjne rysunki Emilii Małgorzaty Dłużniewskiej o ograniczonej kolorystyce, których najważniejszym elementem jest linia. Po prawej znajdują się rysunki Bielawskiej, również abstrakcyjne, geometryczne, o bardziej ożywionej kolorystyce charakterystycznej dla twórczości artystki. 

Lewą ścianę można podzielić na dwie części ze względu na przejście między nawami znajdujące się na środku. W pierwszej części prezentowane są zestawione ze sobą geometryczne rysunki Bielawskiej, Simone Forti i Milana Grygara. W drugiej rysunki Bielawskiej na papierze milimetrowym oraz rysunki Teresy Tyszkiewicz będące monochromatycznymi geometrycznymi kompozycjami.

Po środku prawej nawy również umieszczono instalacje Bielawskiej. Pierwszą stanowią dwie ustawione obok siebie geometryczne konstrukcje z metalowych rurek owiniętych kolorową tkaniną. Są one wygięte tworząc abstrakcyjne formy o kątach prostych oraz zaokrągleniach. Następnie prezentowana jest instalacja składająca się z dwóch konstrukcji w kształcie trójkąta stworzonych z wygiętej metalowej rurki, na którą nawleczono ceramiczne korale. W głębi nawy znajduje się przestrzenna rzeźba Katarzyny Kobro. 

Prawa ściana prezentuje abstrakcyjne, minimalistyczne asamblaże Kojiego Kamojiego i rysunki Alicji Bielawskiej. Na końcu nawy po prawej widnieją trzy geometryczne obrazy Henryka Stażewskiego o intensywnych barwach oraz małoformatowe gwasze w gablocie przy ścianie tego samego artysty. 

Na lewej ścianie znajdują się abstrakcyjne rysunki Franciszki Themerson, w których główną rolę odgrywa linia. W środkowej części ściany znajdują się rysunkowe prace Emilii Małgorzaty Dłużniewskiej. Po prawej zbiór małoformatowych rysunków Stefana Themersona będących abstrakcyjnymi przedstawieniami geometrycznych form przestrzennych.

Na początku lewej nawy, na lewej ścianie widnieją dwa dużego formatu obrazy abstrakcyjne Marii Jaremy. Następnie w zagłębieniu prezentowany jest film autorstwa Johanny Billing. Jest to nagranie warsztatów choreograficznych będące dokumentacją kilkudniowej tanecznej, grupowej improwizacji uczestników o różnym stopniu umiejętności. Warsztaty odbyły się w 2008 roku podczas 8. Periferic Biennale w Iasi w Rumunii. Wideo jest rejestracją procesu grupowej pracy. Dalej obraz z cyklu obrazów szytych Kajetana Sosnowskiego i obraz Marii Jaremy. Następnie w kolejnym zagłębieniu prezentowane są rysunki Bielawskiej. Na końcu lewej ściany znajduje się praca Teresy Tyszkiewicz.

Na prawej ścianie nawy umieszczono dwa rysunki Bielawskiej, dwie prace Emilii Małgorzaty Dłużniewskiej oraz jedną Teresy Tyszkiewicz. Prace korespondują ze sobą swoją abstrakcyjną geometrią i formami tworzonymi przez linie.

Na końcu lewej nawy znajduje się instalacja artystki Thei Djordjadze. Praca składa się z podestu w formie stolika z blatem z niebieskiego materiału z osłonkami w formie trzech ścianek. Na blacie znajduje się abstrakcyjna rzeźba gipsowa o białej barwie i nieregularnej, chropowatej powierzchni. 

Autor: Wojciech Grum

Konsultacja: Magdalena Rutkowska, Katarzyna Mądrzycka-Adamczyk