Leopold Buczkowski, Madonna rozstrzelana, po 1965

Audiodeskrypcja

Audiodeskrypcja


Leopold Buczkowski, Madonna rozstrzelana, po 1965

Wyrzeźbione w drewnie popiersie Madonny z dzieciątkiem. Styl pracy przypomina rzeźbę ludową. Artysta wykorzystał do pracy rozdwojony pień. Widoczne ślady dłuta, większa część pnia bez ingerencji rzeźbiarskiej, tylko okorowanie. Z lewej strony postać Maryi. Bezpośrednio w pniu, bez wyodrębnienia tułowia, ramion czy szyi wyciosana okrągła głowa Maryi. Na głowie aureola z drutu kolczastego kilkukrotnie zwiniętego. Rysy twarzy są uproszczone, prosty nos, lekko otwarte usta, w oczodołach po jednym pocisku karabinowym. Kilka naboi wbitych również w tors. Głowa dzieciątka podobnie potraktowana rzeźbiarsko. Okrągła forma głowy bezpośrednio na niewyrzeźbionym pniu. Twarz dzieciątka jeszcze bardziej uproszczona. Zaznaczone oczy, noc i usta. Aureola z pojedynczego drutu kolczastego.

Na torsach oprócz wbitych naboi przybite fragmenty skórzanej pasmanterii i drewienko. Na granicy zrośniętych torsów Maryi i dzieciątka przełożony zardzewiały sierp. 

Autorka: Katarzyna Mądrzycka-Adamczyk

Konsultacje: Magdalena Rutkowska